Nederlanders kopen kleine auto’s. De reeds enkele jaren geleden ingezette trend van downsizing blijkt evident uit de analyse van de verkoopcijfers over 2012.

Oorzaak: overheidsmatregelen
Reden voor deze trend is voornamelijke gelegen in het feit dat in ons land het aankoopgedrag sterk wordt gestuurd door de fiscale regelgeving rondom personenauto’s. Deze trend werd ingezet op het moment dat zowel de grondslag van de BPM als de grenzen van de bijtelling gebaseerd werden op CO2 uitstoot in plaats van op netto catalogus prijs.

Uit de meest recente cijfers over de verkopen van personenauto’s in 2012 blijkt eens te meer dat de Nederlander zijn of haar auto koopt met de portemonnee stevig in gedachten. Als daarbij een vergelijking wordt gemaakt naar type eigenaar blijkt dat zowel de particuliere als de zakelijke rijder klein(er) rijden.

Top 3
De top 3 van auto’s gekocht door particulieren wordt aangevoerd door de KIA Picanto, gevolgd door de Peugeot 107 en de Volkswagen up. Bij de zakelijke consument voert de Renault Mégane de lijst aan, gevolgd door de Volkswagen Polo en de Ford Focus, alle drie modellen die ruim vertegenwoordigd zijn in het 14% bijtellingstarief. Hieruit blijkt overduidelijk dat de bijtellingsgevolgen(lees: één gram CO2 meer of minder) een enorme impact hebben op de Nederlandse markt. Vergeleken met een aantal jaar geleden is de ‘modelmix’ duidelijk verschoven naar veel kleinere auto’s.

Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging, zegt hierover:

“Een grammetje meer of minder kan een model maken of kraken. Het verschil in verkoopaantallen in de top 3 van de zakelijke rijder laat dat meer dan duidelijk zien.”

70% is kleine auto
Ook de segmentshift blijkt goed uit de analyse van de verkoopcijfers over 2012, het marktaandeel van de kleine, zuinige auto’s is snel opgelopen en daarmee neemt het marktaandeel van de ‘kleine’ A-, B- en C-segmenten toe tot ruim 70% van de nieuwverkopen over 2012.

CO2-uitstoot gaat daarmee flink omlaag
Positieve ontwikkeling is de gemiddelde uitstoot van het nieuwe Nederlandse wagenpark. Voor benzineauto’s is deze 125 gram en voor dieselauto’s 109 gram CO2 per kilometer. Getallen die nu al beter zijn dan de door de EU opgelegde eis van 130 gram per kilometer in 2015.

Vijf procent per jaar
Jaarlijks gaat de CO2 uitstoot met circa 5% omlaag. De invloed van de belastingwetgeving op de autoverkoop is vooral goed te duiden in de daling van de CO2 uitstoot van dieselauto’s in 2011, van gemiddeld 126 gr/km naar 113 g/km.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

nou, mooi, dan kan ik lekker door blijven rijden met mijn v6

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.