Hoe meer elektrische kilometers hoe beter, of dat nu op de gewone weg of op het circuit is.

Gezien de toenemende populariteit van elektrische auto’s is het logisch dat er zo nu en dan een nieuwe raceklasse aan de horizon verschijnt. Formule E was er al, terwijl Extreme E in aantocht is, ook wordt geracet met elektische Corsa’s en het is de bedoeling dit ook met toerwagens te doen.

De FIA (voluit Fédération Internationale d’Automobile) voegt daar Electric GT aan toe. Deze nieuwe klasse is verwant aan de GT3-klasse. De auto’s zullen aardig vergelijkbaar zijn, maar de elektrische aandrijflijnen zijn goed voor betere rondetijden tijdens de kwalificatie en zorgen voor een nog betere acceleratie. Het lijkt er nu alvast op dat de races strategische meesterstukjes worden. De pitstop met tankbeurt wordt verruild voor een pitstop met laadbeurt. De racewagens kunnen met liefst 700 kW laden en ook met eenzelfde vermogen regenereren als fel wordt geremd. Tot 60 % opladen duurt slechts enkele minuten.

Alle fabrikanten die willen kunnen meedoen en zo voor het grote publiek laten zien dat ze het spelletje begrijpen. Er is de nodige vrijheid, aangezien er zo min mogelijk wordt opgelegd. Wel is het de bedoeling de auto’s te baseren op straatversies. Voor de accupakketten wordt samengewerkt met Saft. De fabrikanten kunnen zelf de ideale batterij ontwerpen zolang de cellen van Saft maar worden gebruikt.

Qua specificaties ziet het er als volgt uit: het motorvermogen bedraagt maximaal 430 kW (585 pk) en het gewicht moet liggen tussen de 1490 en 1530 kilogram.

Wanneer gedebuteerd wordt is vooralsnog onduidelijk.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.