Gebakken lucht? Alles behalve dat. Sinds 1991 is het bedrijf MDI al bezig met het ontwikkelen van motoren die op lucht werken. De motor lijkt op een conventionele verbrandingsmotor en werkt op samengeperste lucht, hierdoor zal een tankbeurt maar rond de 1 of 2 euro kosten. ‘Bijtanken’ via een soort stopcontact behoort ook tot de mogelijkheden.

Luchtmotor
De werking van de auto is als volgt. Door een speciale compressor wordt lucht onder een druk van 300 bar opgeslagen in tanks die speciaal ontwikkeld zijn uit zeer sterke materialen. De injectie verloopt ongeveer hetzelfde als bij een ICE (internal combustion engine). De ‘krukmechanisme’ zal er voor zorgen dat de zuiger voor een zo’n lang mogelijke tijd in het dode punt wordt gehouden. Bij een hoger toerental al de motor dan ook meer vollopen met lucht.

Aangezien auto’s met een dergelijke motor op samengeperste lucht rijden, zal er geen CO2-uitstoot plaatsvinden. De maximale snelheid ligt meestal wel een stuk lager dan reguliere auto’s. Zo rond de 110 km/u.

Het Franse bedrijf MDI, wat staat voor Motor Development International, heeft ooit al eens een 4-cilinder motor ontwikkeld die zuiver op gecomprimeerde lucht loopt. Deze motor bestaat voornamelijk uit aluminium en weegt daardoor nog maar de helft van een normale verbrandingsmotor. Er kan veelvuldig aluminium worden gebruikt, omdat er in de motor geen verbranding plaats vindt, waardoor de krachten op het materiaal minder groot zijn. De auto is uitgerust met vier koolstofvezel tanks van ieder 300 bar. Hiermee is een actieradius van 200 km mogelijk.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Maar het samenpersen van die lucht is gratis? Uiteindelijk lijkt dit me behoorlijk inefficiƫnt.

Lucht samenpersen -> opslag -> overhevelen in auto -> gebruiken voor aandrijving

Die 1 a 2 euro geloof ik ook niet, in dit hele proces gaat gewoon meer energie dan in een EV.

lijkt met het persverhaal van 1997.
ondertussen is er een nieuwere motor ter beschikking waarbij men de lucht opwarmt alvorens in de cilinders in te spuiten. Op youtube zijn diverse filmpjes te zien maar de autootjes rijden niet zoveel km op 1 tank.
laatst een artikel gelezen die inderdaad het totaalrendement heel pover inschat. Wel zou gebruik kunnen gemaakt worden van de warmte (bv. SWW).
de link ontsnapt me momenteel

2e alinea: ” Bij een hoger toerental al de motor dan ook meer vollopen met lucht.”

*al-> zal

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.