Toyota (#1), Ford (#2) en Honda (#3) vormen de top 3 in de wereldwijde duurzaamheidsranking ‘Best Global Green Brands 2013’.

Nissan (#5), Ford (#2), Nokia (#9) en UPS (#32) zijn de snelste stijgers en tot de binnenkomers behoren merken als Nestlé (#14), Kia (#37), ZARA (#48) en Colgate (#50). Patrick Stal, Managing Director van Interbrand Amsterdam:

Het unieke en waardevolle aan het jaarlijkse Best Global Green Brands onderzoek is dat het inzoomt op de daadwerkelijke duurzame prestatie enerzijds en perceptie ten aanzien van die prestatie anderzijds. Het rapport voorziet ’s werelds leidende merken van waardevolle inzichten voor de ontwikkeling van een merkstrategie waarin duurzaamheid een rol speelt – een strategie waarmee ze niet alleen de eigen business vooruit helpen, maar tegelijkertijd een relevante bijdrage kunnen leveren aan het milieu en samenlevingen waarin deze merken opereren.

Automerken zijn sterk vertegenwoordigd in de top 10 met Toyota (#1), Ford (#2), Honda (#3), Nissan (#5) en Volkswagen (#7). Als collectief heeft de autobranche ontdekt dat duurzaamheid een steeds belangrijker drijfveer voor klanten is. Nissan heeft aangekondigd dat er wereldwijd zo’n 50.000 LEAFs zijn geproduceerd en is van plan om per 2017 het gewicht van de auto met 15% omlaag te brengen. Ford (#2) heeft duurzaamheid van de periferie naar het centrum van zijn businessmodel gehaald en zwaar ingezet op de promotie van de EcoBoostmotor (334.364 auto’s met een EcoBoostmotor verkocht in 2012, meer dan anderhalf keer zoveel als in 2011). “We zien hier het ultieme bewijs dat duurzaamheid kan resulteren in winst. Deze merken maken duurzaamheid tot een onderscheidende kracht”, aldus Stal van Interbrand.

Een overzicht van de automerken in de top 50 ‘Best Global Green Brands’, inclusief hun verandering in positie ten opzichte van vorig jaar:

01. Toyota (0)
02. Ford (+13)
03. Honda (0)
05. Nissan (+16)
07. Volkswagen (-3)
13. BMW (-3)
17. Mercedes-Benz (-1)
34. Hyundai (-17)
37. Kia (nieuw)

Nederlandse merken in de Best Global Green Brands ranglijst zijn Philips (# 23) en Shell (#40). Met een verbetering van acht plaatsen behoort Philips tot een van de sterkst stijgende merken op de ranglijst.


Meer lezen over: , , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.