Mercedes diesel-plugin-hybrides
Zodat er tot in lengte van dagen zoveel mogelijk auto’s met benzine- en dieselmotoren verkocht worden.

Het is regelmatig voorbij gekomen in berichten van autofabrikanten. Elektrische auto’s komen eraan, net als veel plugin-hybrides, maar tot de tijd wordt de diesel niet afgeschreven. Ondanks het dieselschandaal en het snel afnemende publieke vertrouwen in diesel als brandstof. Want de luchtkwaliteit in de gemiddelde stad kan stukken beter.

Naar nu blijkt hebben veel autofabrikanten nog niet echt veel trek in een volledige elektrificatie van het modelaanbod. Het blijft vooral bij plannenmakerij. Onderzoek hiernaar is gedaan door de Brusselse organisatie Transport & Environment. Er is gekeken naar vijftig van de meest verkochte auto’s. Hieruit is gebleken dat er van deze auto’s voorlopig nog geen nieuwe modelgeneratie aankomt. Slechts zes van de vijftig auto’s heeft in het vorige jaar een upgrade gekregen, terwijl 21 van die auto’s in 2019 en 2020 zullen worden voorzien van een aandrijflijn die minder uitstoot veroorzaakt.

Dat betekent dat de elektrische auto’s de eerste paar jaar niet massaal op de markt komen. Maar wel dat de autofabrikanten zullen voldoen aan de CO2-normen van 2021, die door de EU zijn opgelegd; het gemiddelde per merk moet dan uitkomen op 95 g/km volgens de NEDC-norm. Alle merken lijken dat te gaan halen, Fiat uitgezonderd. En dat met vooral veel auto’s met benzine- en dieselmotoren, met zo nu en dan wat hulp van een elektromotor. Op die manier wordt optimaal gebruik gemaakt van beproefde en uitontwikkelde techniek. Bovendien valt er prima te verdienen aan het onderhoud van die auto’s.

Momenteel zijn er slechts twintig volledig elektrische auto’s op de markt verkrijgbaar, in 2021 zijn dat er meer dan 100. Als de autofabrikanten woord houden. Dat is maar de vraag. Want volgens Greg Archer, directeur clean vehicles bij Transport & Environment, huilen autofabrikanten met de wolven. Constant wordt geroepen dat de CO2-doelstellingen niet zijn te halen en dat afzwakking nodig is, terwijl de normen uiteindelijk prima haalbaar blijken te zijn.

Dat is nadelig voor de gemiddelde autokoper, die niet de beschikking krijgt over de meest vernieuwende techniek. Simpelweg omdat de urgentie niet wordt gevoeld.

Beeld: traditionele Mercedes diesel-pluginhybrides


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.