De auto-industrie, verenigd binnen RAI Vereniging, staat positief tegenover de plannen van staatssecretaris Weekers om te komen tot een meer gestaffelde bijtelling voor auto’s van de zaak, waarbij het daadwerkelijke privégebruik ook wordt meegenomen in de daadwerkelijke bijtelling.

Huidige bijtellingsregels werken verstorend
Staatssecretaris Weekers (Financiën) kondigde zaterdag op Radio 1 aan dat hij de mogelijkheden om tot zo’n systeem te komen wil onderzoeken. De sector is hier voorstander van, omdat de huidige methodiek en bijtellingscategorieën van te grote invloed zijn op de marktwerking en in bepaalde marktsegmenten zelfs verstorend werkt.

Aantal gereden kilometers moet maatstaf worden
RAI Vereniging heeft daar in eerdere gesprekken met het ministerie van Financiën ook op gewezen. De staatssecretaris gaf vandaag aan samen met de sector te willen onderzoeken of het mogelijk is te komen tot een optimaler systeem, waarbij het aantal gereden kilometers van invloed gaat zijn op de bijtelling die de berijder betaalt.

‘Positief effect op milieu’
“Wij zijn positief over de voorstellen van de staatssecretaris. We denken dan ook graag met hem mee over een bijtellingsregime dat beter is voor de automobilist en de sector, eerlijker is, stabiele opbrengsten voor de staat garandeert en positieve effecten heeft op het milieu”, aldus Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging.

Momenteel is het zo dat iedere leaserijder die meer dan 500 privékilometers rijdt, de bijtelling betaalt. Vervolgens maakt het niet meer uit hoeveel privékilometers er mee wordt gereden. Volgens Weekers heeft dat “iets onrechtvaardigs”.

Brancheorganisatie Bovag wil eerst een uitgebreide proef laten doen met gestaffelde bijtelling, dat aan het begin van dit millennium al eens werd gehanteerd, voordat deze zomaar wordt ingevoerd. Dat laat woordvoerder Paul de Waal aan BNR weten.

Foto-cc: marie-II


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Het daadwerkelijke privégebruik zal met een slim kastje gemeten moeten worden. Je praat dan over 700.000 leaseauto’s met een kastje. Laten we dan gelijk maar over gaan naar de km-heffing, ook voor de overige 6,5 miljoen auto’s.

Inderdaad, hoe gaan ze die privé kilometers meten?! Leuk idee, moeilijk tot niet uitvoerbaar denk ik.

Ze gaan ons op onze blauwe ogen vertrouwen.

Uiteindelijk mag dit plan er _nooit_ voor zorgen dat de overheid minder binnen krijgt, dus iemand gaat deze rekening betalen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.