Op de IAA in Frankfürt presenteerde Audi vorige maand drie nieuwe modellen (S6, S7 en S8) die zullen worden uitgerust met de nieuwe vier liter grote twin-turbo V8 TFSI. Een leuke feature van deze motor is dat er cilinders kunnen worden uitgeschakeld op momenten dat er geen aanspraak wordt gedaan op het volle vermogen. Audi noemt dit ‘cylinder on demand’.

Concerngenoot Volkswagen heeft onlangs aangekondigd deze technologie te willen gaan toepassen in een 4-cilinder motor, iets dat we nog niet eerder zagen. Dan is het geen grote verrassing dat zich ook bij Audi soortgelijke plannen ontvouwen. Audi zelf heeft nog niets bevestigd, maar in de wandelgangen wordt gesproken dat de nieuwe A3 als eerst zal worden uitgerust met zo’n slimme 4-pitter. Vervolgens zal het blok zijn weg vinden naar de A1 en ook de A4.

Cylinder on demand kan in een V8 blok 2 tot 4 cilinders uitschakelen afhankelijk van de omstandigheden. In een 4-cilinder motor zullen dat 2 cilinders zijn. Het gemiddeld verbruik kan hiermee zo’n 10 procent worden teruggebracht. (via: whatcar)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zouden ze meteen een ferme tegenstrever hebben voor Fiat’s twin-air. De voordelen van een viercilinder, gecombineerd met die van een tweecilinder…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.