In juni neemt Audi met in totaal vier LMP1-sportwagens deel aan de 80e editie van de 24 Uur van Le Mans. Daarbij zullen twee van de vier auto’s voor het eerst voorzien zijn van hybride-aandrijving. Net als raceconcurrent Toyota.

Na de eerste overwinning van een TFSI-motor in 2001 en de eerste zege met een dieselmotor in Le Mans in 2006 komt Audi dit jaar in de beroemdste en belangrijkste lange-afstandsrace ter wereld opnieuw met een anders-dan-anders-aandrijving. “Het ontwikkelen van hybride-technologie voor Le Mans is minstens net zo ambitieus en veeleisend als ons dieselproject het aanvankelijk was”, zegt Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich. “De eerste testresultaten zijn veelbelovend en we zijn benieuwd hoe deze nieuwe technologie het in combinatie met onze ultra-lichtgewicht constructie op het circuit in Le Mans gaat doen.”

Vuurdoop is in België
Voor het nieuwe FIA-wereldkampioenschap voor lange-afstandsraces (WEC) heeft het Audi Sport Team Joest twee auto’s ingeschreven. Bij enkele races worden meerdere auto’s ingezet, zoals tijdens de twaalf-uursrace in Sebring in de Verenigde Staten en de zes-uursrace in het Belgische Spa-Francorchamps, die Audi als een generale repetitie voor Le Mans beschouwt. Voor de 24 Uur van Le Mans rijden de beide hybride-Audi’s met de startnummers 1 en 2 en de andere Audi’s met de nummers 3 en 4. Per auto is er al één rijder ingeschreven. Het gaat hier om André Lotterer, Allan McNish, Timo Bernhard en Oliver Jarvis.

Eind februari wordt het nieuwe Audi-sportprototype met hybride-technologie gepresenteerd. De eerste race voor de nieuwe auto is op 5 mei op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. Tijdens de start van het WK op 17 maart in Sebring zet het Audi Sport Team Joest nog de Audi R18 TDI in, waarmee vorig jaar in Le Mans werd gewonnen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.