Worden elektrische Audi’s geschikt voor v2x-toepassingen?

Het is een volkomen logische zet, nu we middenin de Energiewende verkeren, zoals dat in mooi Duits heet. Door de groei van duurzame energie, neemt ook de behoefte aan opslag toe. Bij een energie-overschot zijn zowel auto-accu’s als stationaire accu’s een dankbare opslagvorm. Iets dat nu slechts mondjesmaat gebeurt, maar ongetwijfeld aan populariteit zal winnen. Het is nog wel zaak om tot een standaard te komen en bi-directioneel opladen ook mogelijk te maken met een CCS-aansluiting of type 2-aansluiting, want nu kan dat slechts met een weinig populaire Chademo-snellaadaansluiting.

Audi is in ieder geval op de goede weg en werkt samen met Hager aan de tweerichtingopladen. Er is een proefopstelling gemaakt die bestaat uit een huis met zonnepanelen, een stationaire batterij met een capaciteit van 9 kilowattuur en een dc-lader die maximaal 12 kW kan leveren. Iets dat de nodige autonomie kan verlenen, want het accupakket van een Audi e-tron kan gedurende één volle week voorzien in de stroombehoefte van een gemiddeld huishouden.

Wel zijn er twee zaken waarvoor gewaakt moet worden. Aangezien v2x-toepassingen leiden tot een intensiever gebruik van accupakketten, moet verhoogde slijtage worden voorkomen. Verder is het niet de bedoeling dat accupakketten te ver worden leeggetrokken, zodat ritten niet langer zonder snelladen kunnen worden volbracht.

Het is nog niet duidelijk wanneer productiemodellen van Audi geschikt zijn voor v2x-toepassingen. De wil is er, of er vaart mee wordt gemaakt is een tweede.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.