Audi A3 e-tron
Alles voor gunstige verbruikscijfers, die in de pratijk nooit blijken te worden gehaald.

Het zijn terugkerende berichten over de VAG-groep. Jarenlang zijn er stelselmatig trucs uitgehaald tijdens officiële verbruikstesten, om tot een lager verbruik komen. De uitstoot en daarmee de milieubelasting van de auto’s blijkt in werkelijkheid (heel) veel hoger te zijn dan tijdens op de testbank. Dit wordt kernachtig uitgedrukt met het woord sjoemeldiesel. Moreel verwerpelijk, maar de verkoopcijfers lijken er wonderlijk genoeg niet onder te leiden. Wel heeft dit soort praktijken ertoe geleid dat Audi-topman Rupert Stadler in het gevang zit.

Het einde van dit alles is niet in zicht. Een getuige heeft verklaard aan WirtschafsWoche dat er ook methodes zijn bedacht om het verbruik van plugin-hybrides zo laag mogelijk te krijgen. Er wordt bijvoorbeeld in de elektrische modus gereden. Dit maakt het mogelijk om relatief veel volledig elektrische kilometers af te leggen, vrij van uitstoot. Een andere manier om het verbruik te drukken is de automatische transmissie vlotter te laten doorschakelen naar een hogere versnelling, terwijl de motor in de praktijk soms wél toeren maken om de auto op snelheid te krijgen. De getuige is een hooggeplaatste manager van Volkswagen, die bezig is met de sjoemelproblematiek. Hij heeft dit in november 2017 kenbaar gemaakt.

Het Kraftfahrt Bundesamt, de Duitse toelatingsdienst voor het wegverkeer, heeft nog geen onregelmatigheden vastgesteld. Het onderzoek loopt echter nog.

Foto: Audi A3 e-tron door @robbert01 op Autojunk


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.