Sinds de introductie van de R8 e-tron concept in 2009 werd er hard gewerkt om de auto in het productiestadium te krijgen. Een jaar na zijn onthulling verscheen de auto al op de Nürburgring en al snel vlogen de introductiedata door de lucht. Er is echter een kink in de oplaadkabel gekomen: de nieuwe ontwikkelingschef van het merk uit Ingolstadt schijnt niets meer in het project te zien.

Techniekchef Dürheimer trekt aan de stekker
De R&D-afdeling wordt bij Audi sinds kort gerund door voormalig Bentley en Bugatti CEO Wolfgang Dürheimer. Volgens Car&Driver zou hij de reden zijn achter de tijdelijke stopzetting van het R8 e-tron-programma. De hoge kosten van het accupakket worden als voornaamste reden genoemd. Ook zou de markt voor EV-supercars -nu opeens wel – te klein zijn. Een elektrische R8 Spyder lijkt daarmee ook te verdwijnen.

Helemaal dood?
Het Amerikaanse autoblad meldt specifiek dat ze te horen hebben gekregen dat het gehele project definitief stopgezet zou kunnen worden. Een lancering in de eerste helft van 2013 is in ieder geval van de baan. Audi heeft deze geruchten echter niet willen bevestigen.

Wat de R8 e-tron had kunnen zijn
De R8 e-tron heeft een actieradius van 248 km en weet een vermogen van 313 pk en 680 Newtonmeter aan koppel uit de vier elektromotoren –één voor elk wiel– te halen. (Aan de wielen is dit overigens 4.500 Nm.) De openingen in de voorbumper is om het 54 kWh accupakket van koeling te voorzien. Dit elektrogeweld kan in 4,8 tellen naar de 100 km/u sprinten. Een tussensprint van 60 naar 120 km/h wordt gedaan in 4,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 200 km/h. Het totaalgewicht van de e-tron komt uit op 1600 kg. Ongeveer 70% van het vermogen gaat naar de achterwielen en, vanzelfsprekend, 30% naar de voorwielen.

Het aanvankelijke plan was om de R8 e-tron bij Quattro GmbH te laten fabriceren, daar waar ook de sportieve RS-modellen van Audi van de band lopen.

UPDATE: Autoblog.com heeft een reactie van Audi ontvangen. het blijkt dat de elektrische R8 alleen voor intern gebruik gemaakt wordt. Er is zelfs geen leaseconstructie oid, erg vreemd.

Audi claims that the “initial” run of R8 E-Trons was always meant to be very limited (ten cars), and that those cars were essentially meant to serve as evaluation models for the project as a whole. The discrepancy seems to be in what eventually happens to this first run; first plans indicated that they would end up in public hands, while now Audi states that they are “primarily intended for internal purposes.”


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.