Audi E-benzin
Het klinkt onmogelijk, maar Audi is het gelukt: benzine maken zonder fossiele producten te gebruiken.

Terwijl veel autofabrikanten er alles aan doen om hun producten zo zuinig en schoon mogelijk te krijgen, heeft Audi de zaak eens van de andere kant bekeken. Wat als we een brandstof zouden hebben die niet gebaseerd is op fossiele producten? Ze gingen aan de slag met biomassa en maakten daaruit een synthetische benzine, die daarmee in feite CO2-neutraal is.

Op dit moment gaat het nog om in laboratoria uitgevoerde experimenten, dus veel meer dan enkele liters van het synthetische goedje zal er niet zijn. Audi meldt dan ook aan Car and Driver dat ze binnenkort eerst gaan beginnen met prestatietesten met verbrandingsmotoren in een laboratorium. Audi is overigens al langer bezig met onderzoek naar synthetische brandstoffen, eerder maakten ze al synthetische diesel uit water en CO2 en groene stroom. Ook opende ze al een faciliteit die e-gas maakt.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ach, in Brazilië rijden ze al sinds mensenheugenis op biobrandstof, mosterd na de maaltijd dus weer.
Een hoop geschreeuw en weinig wol, zoals we gewend zijn uit Ingolstadt.

@jrk68: probleem met biobrandstof is enkel dat je landbouwgrond wat anders kan worden gebruikt voor verbouwen van voedsel in neemt.

@widodh: niet als je algen gebruikt, die groeien in zeewater. Maar beide oplossingen zijn natuurlijk bij lange na niet genoeg om ons in onze behoeften te voorzien.

@lambo4all: Algen kunnen ook heterotroof zijn, dus in het donker en gevoed met suikers. Google maar op ‘Solazyme’.

@widodh: misschien biedt zeewier een oplossing

@widodh:
Zoals Lambo al zegt, dat hoeft niet.
Het probleem zit hem niet zozeer in het gebrek aan landbouwgronden maar in de overbevolking.

Maar dat is dan weer een discussie die hier niet gevoerd dient te worden.

@jrk68: Overbevolking is het grootste probleem wat we kennen, maar helaas durven er maar weinigen iets over te zeggen en al helemaal als het gaat om hoe dat aan te pakken.

@widodh: Dat kan, maar er kan ook afval van de (plantaardige) voedselproductie gebruikt worden. Doppen van cacaobonen bijvoorbeeld, waar nu niks mee gedaan wordt.
Of afval van rioolinstallaties. Mogelijkheden zat.

@jrk68: biomassa is meestal een restproduct (afval).

@jrk68: precies. Er zijn tientallen producenten van niet-fossiele brandstoffen maar door de olielobby blijven ze bij het grote publiek onbekend. Dus ook bij Autoblog, blijkbaar. Maar die dam zal een keer barsten…

@jrk68: Duitsland was in 1944 de eerste massaproducent van synthetische brandstof. Daar hoor je Audi echter niet over, omdat dit een gevolg was van de schaarste die de toen al verloren oorlog met zich mee bracht. Daar kunnen zelfs de beste marketeers geen positief verhaal meer van maken.

Vorsprung durch technik

@dtm01:
Proest…, dit hadden mijn voorvaderen al bedacht toen ze nog bezig waren om dat vage concern te bedenken.

Dus, cut the crap met je fanboy gezwets.

@jrk68: en dat zegt de grootste VAG hater.. Moet wel pijnlijk voor je zijn dat audi over 2 jaar premium nr1 is!! Maar feit is dat ze op dit moment de mooiste auto’s maken

@dtm01:
Nope, dat is jouw mening, meningen zijn iets heel anders dan feiten.
Daar mooi een subjectief gegeven is gaat je stelling zoals gewoonlijk weer mank.
Juist de neiging om dergelijke subjectieve waarnemingen als feiten bij iedereen door hun strot te willen rammen maakt de Aldi fanboys triest en ongeloofwaardig.
Dus kom eens met steekhoudende argumenten en echte feiten, zoals ik al jaren doe.
Erg jammer ook dat types als jij objectiviteit niet van haat kunnen onderscheiden.

Chips, heb ik je alweer meer aandacht gegeven dan je verdient.

Ooit een stuk gelezen dat de Nazi’s daar ook al heel ver mee waren, vergeet niet dat gebrek aan grondstoffen mensen heel erg inventief maakt.
Verder sterven we van de olie.
Die olie is van een paar families en die regeren de hele boel.
In ’74 werd er voorspeld dat de olie nu zo’n beetje op zou zijn.
In de zestiger jaren dat de Chinezen nooit kunnen gaan autorijden, omdat er simpelweg te weinig zuurstof is.
In de tachtiger jaren dat en na de ramp in Tsjernobyl met de kerncentrale daar een miljoenen jaren durende nucleair winterlandschap zou ontstaan

Ik geloof helemaal niets meer,ja één ding slechts : De huidige overbevolking wordt onze ondergang.
Meer niet !

Definitely nothing new to see here. Just keep on walking.

Audi’s rijden toch al enkele jaren op synthetische olie?

@ettie:
Scherp, Heel scherp….
5w30 toch?

@jrk68: volgens mij heb je gelijk, ik zou het graag voor je opzoeken maar olie en 2.0 tfsi zijn niet zo’n goede combi op google, aangezien ik bij allerlei klaagfora terecht kom… Wel leuk trouwens dat de fix bij pon €4500,- ex. Btw kost en er geen sprake is van enige coulance!

@ettie:
Das knap prijzig, laatst gevraagd wat een complete revisie voor het Smartje zou kosten.
€2400 al inn, dus incl montage en BTW, maar voorlopig verbruikt hij nog geen druppel dus die kan nog minimaal naar de 2,5ton.
Niet gek voor een 700cc 3cilinder die er doodleuk 115pk uit perst.
Maar dat is natuurlijk een Mercedes blokje….

@jrk68: dat is een nette prijs op zich. Hoeveel staat er op de teller?

@ettie:
Bijna 190k and counting, ik moer er wel bij aantekenen dat hij elke 10k een vers plonsje Edge 5W30 krijgt.

@ettie: haha, briljant!

@ettie:
Briljant!!! 🙂

@ettie: Van die techniek profiteren meerdere VAG merken mij iets te graag mee

@ettie:
Kijk maar uit, onze audifundamentalist dtm01 heeft groen7 ook ontdekt….
1 negatief woord over haar favoriete merk en het zal je lastigvallen tot de poorten van de hel.

@jrk68: hahahaha GE WEL DIG !!!!!

@jrk68: hopelijk verkopen ze wel olie langs de highway to hell… Ben bang dat ie anders die poorten niet gaat halen. Als de dsg de geest niet geeft voordat de olie op is tenminste.

@ettie:
Zal hij zelf geen last van hebben, of hij moet toevallig in het kinderzitje bij zijn vaduuur zitten….
Zo te lezen denkt hij nog dat er een link bestaat tussen de jeukterm premium en kwaliteit….

@jrk68: er is wat mij betreft wel een zeker verband. Alles wat je op een bmw of merc besteld functioneert intuïtief, bij audi niet maar dat is geen premium. Ik rij regelmatig in Peugeots voor m’n werk,
Alles zit er wel op maar het gebruiksgemak is net een tikkie minder. Maar het brengt je inderdaad net zo goed van a naar b als een premium.

Biodiesel is toch prima? Kun je maken van rest stoffen, afval, algen

“Eerder maakten ze al synthetische diesel uit water en CO2 en groene stroom.”

Leuk dat het kan, maar dit is dus echt de grootst mogelijke energieverspilling.
Eerst groene stroom verbruiken voor een assimilatieproces voor diesel van 70% efficiency (http://www.iflscience.com/chemistry/audi-make-diesel-water-and-carbon-dioxide), waarna de verbranding van diesel een efficiencygraad zo’n 50% heeft. Totaal dus 35% efficiency, terwijl een electromotor in een auto 80% van de energie omzet in beweging.

Past goed bij hun synthetische geluid ..

Doe maar alcohol, gaat ook als de brandweer.

Probleem met al die alternatieven is dat ze vooralsnog teveel energie kosten om te produceren en/of teveel landbouwgrond vereisen (ten koste van o.a. voedselproductie). Alle veelbelovende technieken (o.a. met algen) zijn verre van grote schaal productierijp.

Dus kom maar weer door met die electro karretjes. Dode mus blijft nog even dood.

Hee wat grappig, de ‘like knop’ is verdwenen (iOS).

OT: Shell kan dit al jaren. Heeft alle patenten. Niks nieuws.

@camber24: Nee, de likeknop is niet verdwenen. Je zit namelijk op Groen7 en dat kun je niet zien in de app.

@camber24: gelukkig maar, al dat positivo gedoe met likes hing me al grondig de keel uit..

@camber24: Dat is ’t ‘m nou net: bedrijven als Shell kopen al jaaaaaaaren de rechten van alternatieve brandstoffen op om ze vervolgens onder in de la te leggen. Fossiele brandstoffen leveren nog altijd veel, heel veel meer op.

En laat me raden. Deze brandstof mag je alleen tanken in een audi.

Energie uit water en koolstofmonoxide is interessant, maar reguliere biobrandstoffen uit planten geloof ik niet zo in, tenzij je genetisch gaat modificeren om de productie flink op te krikken, maar dat wil niemand helaas.

@knipperlichtje: genetische modificatie is dé oplossing en wordt op al bijna alle planten toegepast. Dat niemand het wil is pure onwetendheid, genetische modificatie is een gecontroleerde vorm van fokken(wat in feite gewoon incest is waarbij je hoopt dat er iets goed uit komt, maar vaak niet. Zie elke rashond), en daar heeft niemand problemen mee..

Wow! Wat knap van Audi, echt vooruitstrevend maar wel een kleine 50-100 jaar te laat met de primeur. http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_fuel

Hoezo is brandstof uit biomassa CO2 neutraal? In een ideale wereld waarschijnlijk wel, maar helaas leven we niet in een ideale wereld.

De CO2-uitstoot zal best lager zijn, maar de nullijn wordt echt niet gehaald hoor…

Goed bezig! Hoe zit het met je prestaties met deze groene brandstof?

Nou, dan is dat ook weer opgelost. Kunnen we dan stoppen met het elektrificeren? Dank u.

Hadden de Duitsers niet voor de oorlog al iets als Buna? De verdere ontwikkeling daarvan is na de oorlog gestopt omdat de olie uit de grond toen zo goedkoop werd dat de productie van synthetische benzine economisch niet rendeerde.

Ten eerste is CO2-uitstoot niet het enige probleem met fossiele brandstoffen. Het geopolitieke verhaal erachter levert misschien wel nog meer schade op en laten we niet vergeten dat het gewoon op raakt. Maar het gebruik van fossiele brandstoffen is gewoon een verschuiving van het probleem. Denk je dat ze in Zuid-Amerika blij zijn met die biobrandstoffen? Het land en watergebruik daarvan is intensief en kan veel beter ingezet worden voor de productie van essentiële middelen, gezien het feit dat we rond 2050 al niet meer genoeg landbouwgrond hebben. Als alle auto’s op biobrandstof zouden rijden, zou er nu al niet meer genoeg land zijn om ons eten te verbouwen. Daarnaast zal het maken van de daadwerkelijke brandstof ook niet zonder het nodige grondstoffen en -energieverbruik gaan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.