De oefensessies en de eerste kwalificatieronde zijn nog maar net achter de rug, maar we hebben nu al een gedoodverfde winnaar.

Na een korte eerste oefendag voor de 90e 81e 24 uur van Le Mans staan alle drie Audi R18 e-tron quattro’s – met longtail – vooraan het veld. Fransoos Loïc Duval heeft zelf de beste tijd van vorig jaar verbeterd met bijna 1,5 seconden.

De hybride raceauto’s met de vier ringen, geen enkele keer verslagen in het huidige seizoen, domineerden gisteren vanaf de start op het 13.629 kilometer lange circuit in west Frankrijk. In de vrije oefensessie en tijdens de kwalificatie behield Audi de eerste drie posities. Uiteindelijk was de nummer 2 Audi R18 e-tron quattro met Duval, Kristensen en McNish het snelst met 3m 22,349s. Audi nummer 3 komt op de tweede plaats met 3m 24,341s, gevolgd door auto nummer 1 op plaats drie met 3m 25,474s.

Het interessante is dat (volgens Audi) geen van de drie Audi’s erop waren gefocussed om de snelste tijden voor woensdag neer te zetten. Na de regenachtige test vorige week zondag, besloot het team het testprogramma een week later voort te zetten en zich te richten op de banden en race set-up van de R18 e-tron quattro wagens. Daarnaast werden de verplichtte rondes zo veel mogelijk ’s nacht verreden. Loïc Duval vertelt:

We basically completed our work tonight as planned. “Our plan was to reel off a real qualifying lap on a dry track as, well, –you never know what the weather will be like tomorrow. I caught a lap without traffic. But our car isn’’t perfect yet, simply because the track conditions aren’’t so conclusive. At this point in time, the outcome after the final qualifying session on Thursday is still completely open.”

Onze andere favoriet, de TS030 wagens van Toyota, deden het ook niet onverdienstelijk. Nummer 7 eindigde in de eerste kwalificatie op de vierde plaats met Alex Wurz, Nicolas Lapierre en Kazuki Nakajima achter het stuur. Auto nummer 8 kreeg een zesde plaats onder leiding van Anthony Davidson, Sébastien Buemi en Stéphane Sarrazin. De resultaten na de eerste kwalificatie zijn dus:

1 Duval/Kristensen/McNish (Audi R18 e-tron quattro) 3m 22,349s
2 di Grassi/Gené/Jarvis (Audi R18 e-tron quattro) 3m 24,341s
3 Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) 3m 25,474s
4 Wurz/Lapierre/Nakajima (Toyota) 3m 26,676s
5 Prost/Jani/Heidfeld (Lola-Toyota) 3m 30,423s
6 Davidson/Buemi/Sarrazin (Toyota) 3m 30,841s

Vandaag zullen er nog twee kwalificatierondes moeten worden gereden om de definitieve startposities voor de 24 uurs race te bepalen. De uitslag zal zeker niet als een verassing komen.

Update 21 juni 2013:

Verassing! De drie Audi R18 e-tron quattros staan allemaal vooraan het veld. Alleen de volgorde is veranderd, met auto #2 op pole, #1 als tweede en #3 op de derde plaats. De snelste tijd van 3m 22,349s (242.5 km/h) van Loïc Duval, gereden tijdens de eerste kwalificatieronde, is niet verbeterd. Het wordt de achtste keer dat Audi vanaf pole position mag starten. De voorgaande jaren waren 2000, 2001, 2002, 2004, 2006, 2011 en 2012.

De twee Toyota TS030 hybrids staan op de 4e en 5e plaats, in omgekeerde volgorde vergeleken met de resultaten van de eerste kwalificatie. Dit levert een mooie lijst startposities op. Voor wie het nog niet doorhad: de opstelling voor de 24u van Le Mans worden bepaald door de snelste tijd gereden in totaal zes uur aan kwalificatierondes, verdeeld over twee dagen en drie sessies.

1 Duval/Kristensen/McNish (Audi R18 e-tron quattro) 3m 22,349s
2 Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) 3m 23,696s
3 di Grassi/Gené/Jarvis (Audi R18 e-tron quattro) 3m 24,341s
4 Davidson/Buemi/Sarrazin (Toyota) 3m 26,654s
5 Wurz/Lapierre/Nakajima (Toyota) 3m 26,676s
6 Prost/Jani/Heidfeld (Lola-Toyota) 3m 28,935s
7 Belicchi/Beche/Cheng (Lola-Toyota) 3m 32,167s
8 Leventis/Watts/Kane (HPD-Honda) 3m 36,547s
9 Pla/Heinemeier/Brundle (Morgan-Nissan) 3m 38,621s
10 Rusinov/Martin/Conway (Oreca-Nissan) 3m 39,535s


Meer lezen over: , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Schrik niet die dingen zijn niet bepaald groen.
Maar ja meer sites meer geld…..

Of gaan jullie ook Indy 500 nieuws dumpen.
Duidelijk groener dan die stink diesels…
En ze maken nog geluid ook, maar dat is dan weer niet interressant voor groen 7

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.