Audi opent vandaag de e-gas centrale in het Duitse Werlte en is hiermee de eerste autofabrikant die zelf een keten van duurzame energiedragers ontwikkelt. Het begint bij groene stroom, water en koolstofdioxide. De eindproducten zijn waterstof en het synthetische methaan, Audi e-gas.

“Audi neemt vandaag een gigantische stap richting de mobiliteit van de toekomst”, zei Heinz Hollerweger, hoofd van Total Vehicle Development, in zijn speech tijdens de inhuldiging. “Audi is de enige fabrikant wereldwijd met zulke innovatieve technologie. Onderzoek naar synthetische, milieuvriendelijke brandstoffen staat aan de basis van onze krachtige e-brandstoffen strategie.” Reiner Mangold, hoofd van Sustainable Product Development, voegde hieraan toe: “De power-to-gas centrale die we in Werlte hebben gebouwd kan een leidend project worden voor de gehele energierevolutie, ver buiten de grenzen van ons bedrijf.” Peter Altmaier, de Duitse minister van Milieu, Natuurbehoud en Nucleaire Veiligheid, prees Audi voor hun toewijding in zijn welkomstspeech.

De e-gas centrale werk volgens twee stappen: elektrolyse en methanering. In de eerste stap gebruikt de centrale een overschot aan groene elektriciteit om water te splitsen in zuurstof en waterstof in drie elektrolyseurs. De waterstof zal op een dag voertuigen met een brandstofcel drijfkracht kunnen verschaffen. In de tussentijd wordt door de afwezigheid van een goede infrastructuur de tweede stap (methanering) direct uitgevoerd. De waterstof reageert met CO2 om synthetisch methaan, ofwel Audi e-gas te produceren. Het is vrijwel gelijk aan het natuurlijke, fossiele gas en zal worden gedistribueerd – via het bestaande Duitse natuurlijke gas netwerk – naar de CNG tankstations. Volgens de planning zal de centrale het netwerk voorzien van Audi e-gas in de herfst van 2013. De centrale zal ongeveer 1.000 ton e-gas per jaar produceren en bindt daarmee zo’n 2.800 ton CO2. Dit komt overeen met de hoeveelheid dat een bos met 220.000 beuken in een jaar kan opnemen. Water en zuurstof zijn de enige bijproducten.

Er wordt verwacht dat het e-gas uit Werlte per jaar 1.500 nieuwe Audi A3 Sportback g-trons kan voorzien voor 15.000 CO2-neutrale kilometers. De 1.4 TFSI in de vijfdeurs kan draaien op natuurlijk gas, biomethaan en Audi e-gas, maar kan indien nodig ook op benzine rijden. Dit geeft een totale range van zo’n 1.300 kilometer. De g-tron, die eind dit jaar op de markt komt, verbruikt gemiddeld minder dan 3,5 kilogram e-gas per 100 kilometer. De hoeveelheid CO2 uit de uitlaatpijp is minder dan 95 gram per kilometer. Rijden op Audi e-gas is klimaat-neutraal, omdat de CO2 die uit de rijdende auto komt al eerder is gebonden tijdens de productie van het e-gas. Zelfs in een wheel-to-well analyse, waarbij de constructie en exploitatie van de e-gas centrale en windturbines worden meegenomen, blijft de CO2-uitstoot bij 20 gram per kilometer.


Meer lezen over: , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zeer intressant, maar wat als je gewoon dat e-gas in een gasturbine gebruikt om elektriciteit op te wekken.

Maar dan heb je geen ICE en dat is minder intressant voor audi.

Mooi dat ze deze tech ontwikkelen iig.

Het e-gas wordt juist opgewekt uit (overtollige) elektriciteit. Als je elektriciteit nodig hebt kun je het beter direct gebruiken, zonder er tussendoor gas van te maken.

Ik vraag wel af wanneer elektriciteit ‘overtollig’ is. Zolang de meeste elektriciteit nog uit kolencentrales komt kun je beter die een tandje lager zetten. Als in de toekomst de meeste elektriciteit uit hernieuwbare bronnen komt, met variabele productie (wind/zon), wordt zo’n station wel nuttig.

@manyac: jammer genoeg zijn alle grote centrales in Nl tenminste niet meer van een overheid, dus dat regelen is alleen mogelijk met wetten. werkt dus niet als het variabel is.
(mijn idee zowieso , dat NUTS voorzieningen (ook ziekenhuizen) geen los onderdeel van een commercieele markt moeten zijn.)

Je kan nu wat erg nodig lijkt te zijn energie-buffers inzetten bij overcapaciteit in schone energie, is grilliger. Dit kun je met hydro-opslag doen, accu-station (bijna alle accu’s hebben een restcapacitiet die voor korstondige opslag wel voldoende is) en zo ook e-gas productie b.v.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.