Audi heeft onlangs een inkijkje gegeven in zijn zogenaamde Future Lab waar productierijpe technologieën te vinden zijn die de Audi’s van morgen zuiniger maken. Hier lichten we de belangrijkste innovaties uit.

Elektrische biturbo
Audi test op basis van de 3.0 V6 TDI-motor een elektrische turbo. Daarbij wordt in de reguliere, uitlaatgas-aangedreven turbocompressor een kleine elektromotor geïntegreerd. Deze zorgt ervoor dat de turbine in zeer korte tijd extreem hoge toerentallen kan bereiken. De ‘elektrische turbo’ komt in actie als de ‘output’ door de reguliere luchtstroom laag is. De lucht wordt door de activatie van de elektrische motor dan nogmaals gecomprimeerd. Het resultaat daarvan is indrukwekkend: al vanaf lage toerentallen is duidelijk meer trekkracht voorhanden. De bestuurder ervaart daardoor meer vermogen. De energie die nodig is om de elektrische turbo aan te drijven, komt voor het belangrijkste gedeelte van elektriciteit die bijvoorbeeld bij afremmen wordt opgewekt door recuperatie. Het eindeffect als het gaat om de energieconsumptie is dan ook vrijwel neutraal. De elektrische turbo maakt dubbele turbolading mogelijk met slechts één turbine. Bijkomend voordeel: de geringere warmtebehoefte zorgt ervoor dat de katalysator sneller kan worden geactiveerd.

Audi A3 Sportback TCNG
Audi maakt voor maximale efficiency niet alleen gebruik van alternatieve aandrijfvormen, maar ook van alternatieve brandstoffen. Medio 2013 komt bijvoorbeeld de Audi A3 Sportback TCNG op de markt. Deze auto is geschikt voor het gebruik van de schoonste fossiele brandstof die er is: aardgas. Het aardgas wordt opgeslagen in twee tanks die zich onder de bagageruimte bevinden. De totale capaciteit bedraagt circa 16 kg aardgas. De tanks maken gebruik van de Audi Ultra lichtgewicht bouwwijze. Ze bestaan uit verschillende lagen van drie soorten (gasdichte) polymeer.

Aangepaste motor
Door deze innovatieve materialenmix zijn deze tanks circa 70 % lichter dan reguliere aardgastanks; de winst per tank bedraagt 27 kg. De Audi A3 Sportback TCNG heeft een elektronische gasdrukregulator die het mogelijk maakt de inspuitdruk te reguleren aan de hand van de motorbelasting. Ook op andere punten is de 1.4 TFSI-benzinemotor (81 kW/110 pk) speciaal aangepast aan het gebruik van aardgas. Het gemiddelde verbruik bedraagt 3,6 kg aardgas per 100 km. Volle aardgastanks zijn goed voor een actieradius van ruim 400 km. De TFSI-krachtbron is ook geschikt voor benzine. De additionele actieradius bedraagt 780 km. Bij zowel het gebruik van aardgas als benzine bedraagt de gemiddelde CO2-uitstoot minder dan 100 g/km.

E-gas
De Audi A3 Sportback TCNG kan ook gebruik maken van Audi e-gas, een synthetisch gas dat wordt gemaakt met gebruik van elektriciteit die uit eigen windmolenparken komt. Als de Audi A3 Sportback TCNG e-gas gebruikt, stoot hij niet meer CO2 uit dan de chemische ‘input’ bij het productieproces. Zelfs als de benodigde energie voor het bouwen van de e-gas fabriek en de windmolens wordt meegerekend, komt de uiteindelijke CO2-emissie nog onder 30 g/km uit.

Audi A1 e-tron
Speciaal voor gebruik in stedelijke omgevingen heeft Audi de A1 e-tron ontwikkeld. Deze beschikt over elektrische aandrijving met een range-extender. De elektromotor die de voorwielen aandrijft, heeft een vermogen van 75 kW/102 pk. De batterij met een capaciteit van 12 kWh is goed voor een volledig elektrischeactieradius van 50 km. Een achterin geplaatste wankelmotor (254 cc) met een vermogen van 15 kW/20,5 pk dient als generator voor de batterij. Met de range-extender komt de totale actieradius op 250 km.

Dual-Mode hybride-technologie
Audi heeft ook een zeer innovatief Plug-in hybride-concept ontwikkeld. Dit staat bekend onder de naam Dual-Mode Hybrid. Het grote publiek kon er op de autotentoonstelling van Parijs kennis mee maken: deze technologie werd getoond aan de hand van de concept car Crosslane Coupé. Er zijn inmiddels ook Audi A1 testmodellen waarmee de innovatieve technologie in de praktijk worden beproefd. De opzet is als volgt: een 1,5-liter driecilinder TFSI-benzinemotor (95 kW/130 pk en 200 Nm) werkt samen met twee elektromotoren en een ééntraps transmissie. De driecilinder is met een EM1 genaamde elektromotor (50 kW/68 pk, 210 Nm) verbonden. EM1 fungeert als startmotor en generator. De aandrijving wordt verzorgd door EM2 (85 kW/115 pk, 250 Nm). De transmissie maakt het mogelijk om ook EM1 aan de aandrijflijn te koppelen. Het systeemvermogen bedraagt 130 kW/177 pk.

iHEV-systeem
Om in conventioneel aangedreven voertuigen de efficiency naar een zo hoog mogelijk plan te brengen, kan PEA worden gecombineerd met het iHEV-systeem. Als de freewheel-functie is geactiveerd, wordt ook de verbrandingsmotor uitgeschakeld. De hertstart wordt verzorgd door een krachtige 48V-elektromotor die zich in de riemaandrijving bevindt. Gedurende de tijd dat de verbrandingsmotor is uitgeschakeld, levert een 48V-accu de benodigde energie voor de voortbeweging. De efficiency van deze combinatie blijkt uit praktijktesten met een Audi A7 Sportback 3.0 TFSI iHEV.

Deze auto heeft verschillende malen een 61 km lang parcours over bochtige buitenwegen afgelegd. Het brandstofverbruik over het parcours daalde met in totaal 10 % terwijl de reistijd met slechts twee minuten toenam (+ 3 %). De nieuwe efficiencyverhogende systemen kunnen in de toekomst ook worden gekoppeld aan onderling communicerende auto’s (car-to-X-technologie). Zo kunnen achterliggers bijvoorbeeld tijdig worden geïnformeerd over recentelijk gebeurde ongevallen, wegwerkzaamheden etc. op de route. Ook hier geldt dat tijdig anticiperen, kan leiden tot aanzienlijke brandstofbesparingen. Bovendien leidt dit tot een hoger veiligheidsniveau.


Meer lezen over: , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.