Audi e-tron wint energie met slim remsysteem
Ongeveer een derde van de afstand rijdt de e-tron op teruggewonnen energie.

De Audi e-tron kan in twee situaties energie terugwinnen: als de bestuurder het gas loslaat en als de bestuurder het rempedaal indrukt. In beide gevallen fungeren de elektromotoren als generatoren die kinetische energie omzetten in elektrische energie. Op de elektromotoren alleen remt de e-tron af met een kracht van 0,3 g, waarmee dat voldoende is voor zo’n negentig procent van alle remacties. Hierdoor is het vrijwel niet nodig om de remschijven aan te spreken.

Als die wel worden ingeschakeld en de vertraging groter wordt dan 0,3 g, dan wint de e-tron niet langer energie terug via alleen de elektromotoren, maar ook via de remmen. Bijvoorbeeld: als de bestuurder bij 100 km/u remt, dan kan de e-tron tot wel 300 Nm en 220 kW aan energie recupereren, wat meer dan zeventig procent van de gebruikte energie is. Geen ander productiemodel komt volgens Audi tot zo’n hoge waarde.

De bestuurder kan de mate van recuperatie zelf instellen. In de laagste stand rolt de e-tron zonder extra weerstand door als het gaspedaal wordt losgelaten. Er wordt in dat geval geen energie teruggewonnen. Op niveau 1 en 2 remt de e-tron respectievelijk licht en sterk af. Er wordt dan wél energie teruggewonnen en de bestuurder hoeft in de meeste gevallen de remschijven niet aan te spreken. Het is ook mogelijk om de automatische modus in te schakelen. De e-tron bepaalt dan zelf de mate van recuperatie, met behulp van efficiency assist.

Audi is de eerste fabrikant die een geïntegreerd elektrohydraulisch remsysteem op een volledig elektrische productieauto toepast.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Volgens mij kan elke electrische auto dit. Enige toevoeging zou de automatische modus zijn maar ik vraag me af hoe de auto dan weet of ik wil stoppen voor een stoplicht of alleen langzamer wil gfaan rijden in verband met bijvoorbeeld een vrachtwagen.

Regenererend remmen via de elektromotor kennen we, dat is niet alleen logisch om te doen, het rijdt ook heel goed.

220 Kw is veel maar reken eens uit hoeveel vermogen gewone schijfremmen omzetten bij een heftige remactie…. Een auto remt veel sneller dan ie optrekt, de remmen moeten dus ook veel meer vermogen kunnen weggooien dan de motor kan leveren.
Het gaat om evenveel energie maar in kortere tijd, dus meer vermogen.

Maar wat Audi hier precies doet is me niet duidelijk, hoe lukt het ze om energie terug te winnen van de schijfremmen ?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.