Dé auto om Europa mee te doorkruisen (zodra vrijheidsbeperkende restricties tot het verleden behoren)?

Een langgerekte auto met een laag profiel, tegelijk gracieus en voldoende massief, met bovendien een niet misselijke hoeveelheid motorvermogen. Het kostje van deze fonkelnieuwe Audi e-tron GT is gekocht.

De Audi e-tron GT is nu officieel gepresenteerd, nadat meermaals verhullende beelden van de auto zijn gedeeld. De nieuwe elektische Audi is er als e-tron GT en RS e-tron GT. Een keuze tussen sneller en snelst. De gewone heeft twee elektromotoren, die op de vooras levert 175 kW (238 pk) terwijl de motor op de achteras goed is voor 320 kW (435 pk). Het systeemvermogen bedraagt 350 kW (476 pk), of 390 kW (530 pk) als de boost-knop ingedrukt is. Het koppel komt uit op 630 Nm en in boost tijdelijk 640 Nm. Sprinten naar honderd gaat in 4,1 seconden en de topsnelheid is 245 km/u. De RS heeft een sterkere motor op de achteras (plus 15 kW), wat een systeemvermogen oplevert van 440 kW (598 pk), of in boost 475 kW (646 pk). Het koppel is 830 Nm. De sportuitvoering gaat naar honderd in 3,3 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

De auto heeft een accupakket met een bruikbare capaciteit van 85 kWh. De e-tron GT komt 487 kilometer ver (WLTP-norm). Regulier laden gaat met maximaal 11 kW, later zal een laadvermogen van 22 kW als optie worden aangeboden. Bij de snellader wordt met maximaal 270 kW “bijgetankt”.

Uiteraard is een vreugdevol weggedrag de standaard. Er kan worden gekozen voor vierwielsturing en een geavanceerde luchtvering met adaptieve demping. De Audi e-tron GT staat op het J1-platform, dat ook wordt gebruikt voor de Porsche Taycan.

In mei staat de auto bij de dealers. Nadere specificaties zullen op een lager moment worden onthuld.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.