Audi houdt vandaag een “Topping-out” ceremonie bij de e-gas centrale in Werlte (Duitsland), welke vanaf begin 2013 actief zal zijn. Het merk is de eerste autofabrikant die een fabriek heeft gebouwd voor duurzame brandstoffen. De eindproducten zijn waterstof en het synthetische Audi e-gas, welke zullen worden gebruikt als milieuvriendelijke brandstof voor voertuigen zoals de nieuwe Audi A3 Sportback TCNG.

’s werelds eerste industriële installaties voor het opwekken synthetisch methaan (e-gas) uit CO2 en hernieuwbare elektriciteit is nog in aanbouw, maar zal vanaf begin 2013 gas gaan produceren. Het e-gas-project markeert een overgang naar alternatieve vormen van energie voor auto’s, zo zegt Reiner Mangold, hoofd van de Duurzame Product Ontwikkeling bij Audi AG.

De Audi e-gas-installatie, die zes megawatt aan input power kan omzetten, zal gebruik maken van hernieuwbare elektriciteit (uit windmolenparken) voor elektrolyse. Dit proces splitst watermoleculen in zuurstof en waterstof, oftewel Audi e-waterstof, die brandstofcelauto’s ooit kunnen gaan gebruiken. Chemisch gezien is dit e-gas bijna identiek aan fossiel aardgas. En het kan als zodanig worden gedistribueerd naar CNG-stations via het aardgasnet.

De CO2 in Audi’s e-gasinstallatie is een afvalproduct van een nabijgelegen biogasinstallatie, die wordt aangedreven door energiebedrijf EWE. De CO2 die anders de atmosfeer zou vervuilen, wordt chemisch gebonden in de brandstof bij de Audi e-gas-installatie en maakt het Audi e-gas klimaatneutraal. De e-gas-installatie zal jaarlijks ongeveer 1.000 ton (1.102 US ton) e-gas produceren.

Audi e-gas is een energierijke brandstof en ideaal voor verbrandingsmotoren. De faciliteit in Werlte zal genoeg CO2-neutraal e-gas produceren om 1500 nieuwe Audi A3 Sportback TCNG voertuigen 15.000 km (9.320 mijl) per jaar te laten rijden. De compacte vijfdeurs auto komt in het najaar van 2013 in de showroom.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.