Audi presenteert in Parijs de Audi crosslane coupé. Dit studiemodel is een Plug-in-Hybrid: een driecilinder TFSI werkt samen met twee elektromotoren. Het gemiddelde verbruik bedraagt 1,1 l/100 km (CO2: 26 g/km). De crosslane coupé laat ook zien in welke richting het design van de Audi Q-modellen kan evolueren. En eigenlijk is het de voorbode van de Q2 die in 2015 op de markt komt.

Toekomstgericht: het Multimaterial Space Frame
De Audi crosslane coupé is zeer compact: 4,21 m lang, 1,88 m breed en 1,51 m hoog. Hij heeft een zogenaamd Multimaterial Space Frame, ofwel een structuur die uit verschillende materialen bestaat: aluminium, met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP of carbonfiber reinforced polymer) en met glasvezel versterkte kunststof (GFRP – glass fiber-reinforced polymer). Inclusief de lithium-ion-batterij weegt de Audi crosslane coupé circa 1.390 kg.

Dual-Mode Hybride-concept
Het Plug-in-Hybride-concept van de crosslane coupé wordt aangeduid met de term Dual-Mode Hybrid. Het concept is innovatief en efficiënt. Een 1,5-liter driecilinder TFSI-benzinemotor (95 kW/130 pk en 200 Nm) werkt samen met twee elektromotoren en een ééntraps transmissie. De driecilinder is met een EM1 genaamde elektromotor (50 kW/68 pk, 210 Nm) verbonden. EM1 fungeert als startmotor en generator. De aandrijving wordt verzorgd door EM2 (85 kW/115 pk, 250 Nm). De transmissie maakt het mogelijk om ook EM1 aan de aandrijflijn te koppelen. Het systeemvermogen bedraagt 130 kW/177 pk. De sprint van 0-100 km/h duurt 8,6 seconden (in elektrische modus 9,8 s) en de topsnelheid bedraagt 182 km/h. Het gemiddelde verbruik komt uit op 1,1 l/100 km (CO2: 26 g/km).

Interieurdesign
In het interieur wordt de heldere vormentaal van het exterieur voortgezet. Op diverse punten (afdekking van de instrumenten, ventilatieroosters) komen de trapezium-vormen bijvoorbeeld terug. Driedimensionale oppervlakken en de vrijwel naadloze aansluiting van onderdelen benadrukken het traditionele hoge kwaliteitsniveau.

Het meest gebruikte materiaal in het interieur is met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Dit wordt in verschillende variaties (weefstructuur, kleur) toegepast. Ook diverse aluminium elementen springen in het oog. Sommige onderdelen zijn gepolijst, andere weer zwart geanodiseerd. De vloer is gemaakt van GRFP (met glasvezel versterkte kunststof). Hierin zijn gedeeltes met een nieuw materiaal opgenomen: dikke koorden waarin ook rubber is verweven. Ofwel: een zeer robuust tapijt. Ook is er leder in verschillende verschijningsvormen waaronder zacht semi-aniline-leder en stoer Velvet-leder dat doet denken aan suède.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een essentieel stukje informatie ontbreekt aan dit bericht: De accu!

@advandermeer: Ik was ook al aan het zoeken! Hoe veel kWh is de accu? Dat is wel belangrijk om te weten.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.