Audi A6 L e-tron: de zakensedan gaat semi-elektrisch
Het is Audi gelukt om een A6 2,2 liter brandstof per 100 kilometer te laten verbruiken. Althans, op papier.

De Audi A6 is – zeker in zijn verlengde gedaante – enorm populair in China. De duitsers hebben er daarom voor gekozen om de zakensedan aldaar als e-tron op de markt te brengen. En daar blijft hij ook, want de lokaal geproduceerde A6 L e-tron komt niet naar andere continenten. Hier ben je voorlopig dus aangewezen op A3’tjes en Q7’s om je stekkerhonger te stillen.

Onder de kap van de A6 L e-tron ligt een 2.0 TFSI viercilinder, aangevuld door een een diskvormige elektromotor (91 kW) die tussen het blok en de achttraps automaat ligt. Tezamen zijn ze goed voor een vermogen van 245 pk en weten ze 500 Newtonmeter koppel op de voorwielen te krijgen.

De 2.000 kg wegende A6 L e-tron gaat daarmee in 8,4 seconden naar de honderd km/u en blijft qua CO2-uitstoot steken op 52 gram per kilometer. De top ligt op een begrensde 210 km/u.

Wil je volledig elektrisch rijden, dan kom je met een volle accu (14.1 kWh, geplaatst onder de kofferruimte) 50 kilometer ver. Met de plofmotor erbij wordt de actieradius vergroot naar 880 kilometer.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Waarom alleen daar? Klinkt toch als een leasetopper ook voor hier?

@branko: ik denk dat audi huiverig is om hier weer een A6 met een alternatieve aandrijflijn aan te bieden. De A6 en A8 hybrid liepen hier niet bepaald als warme broodjes over de toonbank. Die zijn daarom ook niet meer bestelbaar.

@knipperlichtje: niet-plug-in hybride is ook gewoon een beetje onzin. Naar mijn mening.

PiH is een stap in de goede richting.
Gekoppeld aan een zuinige diesel is nog beter.

@branko: Audi heeft gewoon goede diesels. Dit is in theorie leuk, maar in de praktijk is een 190pk sterke 2.0 diesel sneller en zuiniger. En goedkoper. Alleen voor Nederland zou dit interessant kunnen zijn.

@branko: Met 52 gram CO2 zou deze in 2016 niet heel veel of totaal niet goedkoper zijn dan de conventionele A6-en

Nou, veel te zien onder de motorkap zeg. De velgen mogen hier ook wel in de orderboeken worden gezet, erg mooi.

Dit komt ook in de nieuwe A4 en Q7, dat kan haast niet anders. De A6 is dan wel mislukt, maar dat was toch een pure hybride? Prius concept… Daar was de techniek gewoon niet krachtig genoeg voor. Als je ziet wat Tesla nu doet en met het succes van de V60, denk ik dat er met dit blok in de A6 facelift best kansen liggen. Maar ik denk dat het duurt tot de volgende A6.

Ziet er best goed uit. De specs ook.

Zou me verbazen als bij de introductie van de nieuwe A4 er ook niet direct een e-tron variant komt..

Ik begrijp die rare navigatie schermen op het dashboard niet…

@clarkson: Die klappen uit (of in als je dat scherm niet wilt zien). Wat valt er te snappen…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.