Niet in de markt voor een elektro-Audi, maar wel de behoefte om het milieu te sparen? In Genève introduceert Audi de A3 Sportback g-tron. Een auto geschikt voor aardgas (CNG – Compressed Natural Gas) of voor het CO2-neutrale Audi e-gas.

De Audi A3 Sportback g-tron maakt gebruik van een aangepaste 1.4 TSI-motor met 110 pk en een maximaal koppel van 200 Nm. Daarmee is een sprint van 0-100 km/h in 11,0 seconden en een topsnelheid van 190 km/h mogelijk. Het gemiddelde aardgasverbruik bedraagt minder dan 3,5 kg/km. Dat betekent een CO2-uitstoot van minder dan 95 g/km.

Bij gebruik van Audi e-gas komt er niet meer CO2 vrij dan er voor de productie ervan benodigd is; er is sprake van een gesloten kringloop. De actieradius op aardgas bedraagt circa 400 km en op benzine 900 km. Het totaal komt dus op 1.300 km.

Carbon fiber en glasvezel
Voor de opslag van aardgas maakt de Audi A3 Sportback g-tron gebruik van twee tanks onder de bagageruimte. Elk kunnen ze 7 kg aardgas bij een druk van maximaal 200 bar opslaan. Door de toepassing van CRFP (carbon-fiber reinforced polymer, ofwel met carbonfiber versterkte kunststof) en GFRP (met glasvezel versterkte kunststof) is elke tank maar liefst 27 kg lichter dan een conventionele aardgastank.

Na het tanken en als het zeer koud is, start de Audi A3 Sportback g-tron altijd op benzine. Daarna wordt zo snel mogelijk overgeschakeld op aardgas. De bestuurder wordt via het bestuurdersinformatiesysteem op de hoogte gebracht van het verbruik op basis van de actuele functioneringsmodus.

Productieproces van Audi e-gas
In de Audi e-gas fabriek wordt hernieuwbare elektriciteit in eerste instantie gebruikt voor elektrolyse waarbij water wordt gesplitst in zuurstof en waterstof (Audi e-hydrogen). Deze waterstof kan in de toekomst worden gebruikt als brandstof voor auto’s met brandstofcel. Op dit moment ontbreekt een wijdverbreide waterstofinfrastructuur nog. Daarom wordt de waterstof nu gebruikt voor een chemische reactie met CO2. Hierdoor ontstaat hernieuwbaar synthetisch methaan ofwel Audi e-gas. Omdat dit dezelfde chemische eigenschappen heeft als aardgas, kan Audi e-gas via het reguliere aardgasnetwerk worden gedistribueerd.

CO2 uit biogas wordt ‘gebonden’
De CO2 die in de e-gas fabriek wordt gebruikt, is een ‘afvalproduct’ van een nabijgelegen biogasinstallatie. Deze CO2 zou normaal gesproken in de atmosfeer terechtkomen. Nu wordt het echter in de brandstof verwerkt.

De Audi A3 Sportback g-tron komt eind dit jaar op de markt.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Laten we hopen dat het verbruik 3,5 kg per _100_ km is, anders kom je met twee tanks van 7 kg niet zo erg ver (en het lijkt me best een prestatie om in één km maar liefst 3,5 kg door de uitlaat naar buiten te persen)

Logisch! Eerst elektriciteit omzetten in waterstof, dan die waterstof omzetten in methaan, om dan dit methaan te verbranden in een verbrandingsmotor en om te zetten in beweging.
Ik ben benieuwd of Audi ook efficiency getalletjes in het persbericht gezet heeft! #fail

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.