De eerste premium compacte middenklasser met plug-in hybride technologie zal vóór het einde van dit jaar in massa van de band komen rollen.

De Audi A3 e-tron werd in Genève geïntroduceerd. Samen met de A3 Sportback g-tron op e- en aardgas zet Audi hiermee goed in op CO2-neutrale mobiliteit. Helaas zal de R8 e-tron niet in productie worden genomen, wat laatst nog maar een keer werd bevestigd door Audi directeur Wolfgang Durheimer.

We mogen de A3 e-tron eind 2014 bij de Nederlandse dealer verwachten. De auto valt hiermee in de 7%-bijtellingsklasse, en niet de 0% waar we eerder op hadden gehoopt. Toch is het een leuk wagentje. Een scherp design zoals we van Audi gewend zijn, een 150 pk gemodificeerde 1.4 TFSI benzinemotor en een elektromotor die maximaal 102 pk extra vermogen levert. Volgens de magische rekensom komt dit neer op een totaal van 204 pk.

De maximale koppel van 350 Nm is direct beschikbaar. Met inzet hiervan sprint de Audi A3 Sportback e-tron in slechts 7,6 s van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt 222 km/h. De zeer hoge mate van efficiency komt ook tot uiting in het gemiddelde verbruikscijfer. Volgens de ECEnorm voor plug-in hybrides komt het uit op 1,5 l/100 km. Dit komt overeen met een gemiddelde CO2-uitstoot van 35 g/km.

Elektrisch kan er 50 km worden gereden, waarna de benzinemotor het zal overnemen. De totale actieradius bedraagt 940 km. In hybride-modus volt de elektromotor de benzinemotor aan, bijvoorbeeld als er even veel vermogen wordt gevraagd (boosting). Laat de pedalen los, en beide motoren worden uitgeschakeld om het remmende effect ervan te voorkomen (gliding).


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Leuk detail is dat de laadstekker zich achter het logo van Audi bevindt!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.