Audi introduceert op de autotentoonstelling van Genève de A3 e-tron. Het vijfdeurs model is een realistisch voorproefje van de manier waarop Audi de toekomst van mobiliteit gaat invullen.

De Audi A3 e-tron maakt gebruik van een gemodificeerde 1.4 TFSI benzinemotor met een vermogen van 110 kW/150 pk. De maximale trekkracht van de TFSI is beschikbaar tussen 1.750-4.000 tpm. De elektromotor die via een speciale koppeling aan de TFSI-motor is verbonden, levert maximaal 75 kW/102 pk. Zijn maximale koppel is direct beschikbaar (tot 2.000 tpm).

Elektromotor
De elektromotor is geïntegreerd in de nieuw ontworpen zestraps e-S tronic-transmissie, die de aandrijfkracht overbrengt op de voorwielen. Het zogenaamde systeemvermogen bedraagt 150 kW/204 pk en het maximale koppel 350 Nm. Hiermee is naast een sprint van 0-100 km/h in slechts 7,6 seconden ook een topsnelheid van 222 km/h mogelijk. De hoge mate van efficiency komt ook tot uiting in het gemiddelde verbruikscijfer. Volgens de ECE-norm voor plug-in hybrides komt het uit op 1,5 l/100 km. Dit komt overeen met een gemiddelde CO2-uitstoot van 35 g/km.

50 km elektrisch
De Audi A3 e-tron kent verschillende aandrijfmogelijkheden: uitsluitend met benzinemotor, uitsluitend met elektromotor of de hybride-modus waarbij de elektromotor de benzinemotor aanvult, bijvoorbeeld als er veel vermogen wordt gevraagd (boosting). In elektrische modus is de topsnelheid van de A3 e-tron begrensd op 130 km/h. Hij is dan goed voor een actieradius van 50 km. Op het moment dat de bestuurder het gaspedaal loslaat, worden beide motoren uitgeschakeld (gliding). Zo wordt het remmende effect van de motoren voorkomen. Dit verbetert de efficiency.

Het elektrificeren van aandrijflijnen, vooral door gebruik te maken van plug-in hybride technologie speelt een hoofd rol in Audi’s toekomststrategie, zo laat het merk weten.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Als ik het goed begrijp heeft deze auto dus geen regenerative braking? Maw, rem energie gaat niet terug de accu’s in?

“Op het moment dat de bestuurder het gaspedaal loslaat, worden beide motoren uitgeschakeld (gliding). Zo wordt het remmende effect van de motoren voorkomen. Dit verbetert de efficiency.”

Ik ga naar Geneve dit jaar, dus ben benieuwd wat ze er van gemaakt hebben.

Mooie aanwinst in de 0% bijtelling klasse, komt denk ik niet voor 31-12-2013 beschikbaar denk ik, jammer maar 7% is ook mooi.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.