Onder grote belangstelling van betrokken brancheorganisaties, waaronder RAI Vereniging, presenteerde staatssecretaris Atsma van I&M afgelopen week het nieuwe bandenlabel. Een maatregel om consumenten makkelijker een zuinige en stille band te laten kiezen.

Tijdens deze bijeenkomst overhandigde reikte Olaf de Bruijn, directeur van RAI Vereniging, een eerste exemplaar van het voorlichtingsmateriaal inzake het bandenlabel aan de staatssecretaris.

Verplicht vanaf november
“Wie nieuwe banden onder z’n auto laat zetten, doet een aankoop die voor vele duizenden kilometers het brandstofverbruik, de veiligheid en het geluid van de auto beïnvloedt. Met dit nieuwe bandenlabel kan de consument bewust voor een zuinige en stille band kiezen. Dat is winst voor het milieu en de portemonnee”, aldus staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) dinsdag bij de presentatie van het Europese bandenlabel dat vanaf november verplicht is bij de verkoop van nieuwe autobanden.

Kleur bekennen
Hij vervolgt: “Ik denk dat veel autobezitters, met mij, tot nu toe maar moeilijk konden kiezen als ze nieuwe banden nodig hadden. Je vroeg wat aan de verkoper over prijzen, merkreputatie, het profiel en misschien de voorspelde levensduur – daar hield het mee op. Verder was het net als bij de eerste T-Ford: ze zijn allemaal zwart. Nu moeten banden kleur bekennen: er hangt een label aan dat op drie zeer relevante criteria de objectief gemeten prestaties weergeeft. Banden dragen voor een belangrijk deel bij aan de geluidsbelasting van een voorbijrijdende auto. En op het gebied van brandstofverbruik kan een band gedurende z’n levensduur een verschil van vele liters brandstof uitmaken. Dat merkt de consument in z’n portemonnee, en dat telt door in onze gezamenlijke uitstoot van CO2.”

Handhaving
Vorige week werd al bekend dat de controle op de handhaving bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ligt. Rob Cuelenaere, clustercoördinator voertuigemissies, meldde dinsdagmiddag namens het ministerie: “ILT gaat risicogestuurd handhaven, als de branche naleving van het label voortvarend oppakt, zullen ze weinig last hebben van ILT. Als blijkt dat de nieuwe regels slecht worden nageleefd, dat gaan we intensief handhaven. Worden er dan boetes uitgeschreven? Dat is niet uitgesloten. Maar dat doen we in principe niet direct vanaf 1 november. Eerst gaan we kijken naar wat er precies mis gaat en hoe we dat gezamenlijk kunnen verbeteren.”


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.