BMW i3 combo
Dat alles met dank aan de bijtelling, om het fameuze b-woord maar weer eens te gebruiken.

Tot een bedrag van € 50.000 bedraagt de bijtelling voor een volledig elektrische leaseauto nog altijd een aangenaam nederige 4 %. Uiteraard leidt dit tot het nodige zakelijke succes voor ev’s, ook al omdat veel bedrijven met zorg een groen imago plegen te koesteren.

Dat ziet Athlon weerspiegeld in de eigen vloot. Er rijden 3.394 elektrische VW’s rond. Verder ontbreekt het aan absolute aantallen, wel wordt er inzicht gegeven in de populariteit van verschillende merken en types. Terwijl de dure Tesla Model S (!) in 2017 nog de populairste elektrische leaseauto was, is dat stokje inmiddels overgenomen door de tamelijk modale VW e-Golf. De Nissan Leaf neemt in 2018 de tweede positie in, gevolgd door de Tesla Model S, de Opel Ampera-e en de BMW i3.

Als er naar automerken wordt gekeken die ev’s leveren, dan gaat Volkswagen aan kop, gevolgd door Tesla, Nissan, Opel en Hyundai. De populariteit van Opel is opmerkelijk. De Opel Ampera-e is voorwaar geen slecht aanbod, maar heeft nogal beroerd gescoord qua levertijd. Hyundai geniet geen overmatige populariteit, ondanks de kwaliteiten van de Ioniq Electric en de Kona Electric. De eerste is tegelijk ruim en zuinig, terwijl de tweede een aangenaam hoog rijbereik biedt en daarmee alle actieradiusangt weet weg te nemen. De BMW i3 lijkt alleen maar aan aantrekkingkracht te winnen, mede dankzij een steeds toenemend rijbreik.

Mogelijk gaat Tesla wederom stijgen in de ranglijsten. De Tesla Model 3 wordt in grote aantallen uitgeleverd en de auto is eenvoudigweg de meest logische keuze voor leaserijders met enig budget. Verder is het wachten op auto’s als de Mercedes EQC, Audi e-tron en de elektrische Kia Soul.

Beeld: tweemaal BMW i3


Meer lezen over: , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.