Niet alleen het gemiddelde automerk elektrificeert, ook een sportwagenmerk is niet vrij van stroomzucht.

Een auto waarmee louter benzine wordt getankt, zonder dat ergens een extra systeem aanwezig is met elektromotor of hulpaccu, begint een curiosum te worden. Een sportwagen doet tegenwoordig eveneens aan veel elektropower. Terecht natuurlijk, want de onmiddellijke vermogensafgifte komt goed van pas om het rijgedrag nog spectaculairder te maken.

Bij Aston Martin luidt de toekomstvisie als volgt. In 2030 zijn de verbrandingsmotoren er slechts nog voor een select liefhebbersclubje en dan uitsluitend voor gebruik op het circuit, deze sportwagenklasse zal naar schatting 5 % van de verkopen uitmaken. De helft hetgeen wordt geleverd is volledig elektrisch, de resterende 45 % bestaat uit hybrides. Er wordt dus niet radicaal afscheid genomen van benzine.

Volgens topman Tobias Moers is de ontwikkeling van het eerste platform bedoeld voor elektrische aandrijving tegen 2025 gedaan, zodat de volgende sportwagengeneratie eenvoudigweg elektrisch is. De productie van de Aston Martin RapidE, een sportsedan die niet bepaald succesvol is en de bakens niet heeft weten te verzetten, is gestaakt.

Waar er eerder nog plannen waren om van Lagona een sub-merk voor elektrische Aston Martins te maken, is dat nu alweer afgschoten. Volgens Moers moet de elektrische auto’s een doorontwikkeling zijn; modern zonder in valkuilen van retro-ontwerp te trappen. (Via: ecomento.de)

Beeld: niet-elektrische Aston Martin DB11


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.