Aston Martin wil binnen twee jaar een elektrische Rapide
Eerdere berichten kunnen de prullenbak in, want Aston Martin CEO Andy Palmer heeft onlangs een boekje opengedaan over de elektrische Rapide.

De strekking van het verhaal: Aston Martin wil deze elektrische sedan een stuk vroeger op de markt hebben dan eerder vermeld. Volgens Palmer kunnen we binnen nu en twee jaar al een stekker-Rapide verwachten, die goed is voor een pk of 800. Bovendien gaf Palmer prijs aan Automotive News dat de range van deze auto rond de 320 km zou komen te liggen en dat het vermogen via alle vier de wielen wordt losgelaten.

Een belangrijke reden voor het bouwen van EV’s (na de Rapide krijgen we ook nog de eveneens elektrische DBX) is het feit dat de gemiddelde uitstoot van de modellen van Aston Martin omlaag moet. Helaas voor de Britten hebben al hun auto’s een V12 of V8 onder de kap, dus een emissieloze auto is absoluut geen overbodige luxe.

Accupakketten komen van LG of Samsung, maar in elk geval niet Panasonic. Gemikt wordt op een productie van enkele honderden exemplaren per jaar en geen enkel onderdeel zal afkomstig zijn van Mercedes, dat deels eigenaar is van Aston Martin. Dat u het weet.

Elektrische Rapide versus Tesla Model S

We vragen ons wel af of de elektro Rapide kans van slagen heeft. Hij moet ongeveer twee keer duurder worden dan een flink uitgeruste Model S P90D en dat is beslist geen goedkope auto. Overigens deelde Palmer nog wel een stevige sneer uit richting de Ludicrous-mode van Tesla, door te stellen: “We don’t do Ludicrous because Ludicrous speed is stupid.”. Alstublieft, Elon Musk.

Wijken de buitenmaten niet al te veel van elkaar af, met name de achterpassagiers hebben in de Tesla Model S veel meer ruimte. Verder slikt de Tesla ruim dubbel zoveel bagage, mede omdat de auto van begin af aan als elektrische auto is ontworpen en de beschikbare ruimte optimaal benut. Zo kun je zowel voorin als achterin koffers kwijt. Of de elektrische Rapide iets praktischer wordt dan de huidige met V12 valt nog maar te bezien.

Een belangrijk verschil tussen de Tesla en de Aston Martin is natuurlijk de positionering. De Tesla Model S is weliswaar een grote luxe auto, maar de Rapide opereert duidelijk in een hoger marktsegment. Vraag is alleen of klanten in dat segment wel zitten te wachten op een elektrische aandrijving of uiteindelijk toch zwichten voor ‘de prestige’ van een twaalfcilinder…


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

100% zeker want die rapide is toch veel mooier.

@mercedesbenz63: Mag dan wel zo zijn, maar volgens mij verkoopt de Tesla zo goed doordat deze in veel (private)leasebudgetten vallen. Deze Aston Martin zal in een stuk minder budgetten passen.

Maargoed, zolang Astin Martin niet denkt meer te gaan verkopen dan de Tesla zullen ze geen tegenslag krijgen in ieder geval.

Je maakt een idioot dure auto hiermee in sommige landen ‘sociaal aanvaardbaar’, dus is echt wel markt voor

@svenska_aeroplan_ab: een aston is altijd sociaal aanvaardbaar

@ettie: De Aston Martin Cygnet zou graag een woordje met je willen 😉

Ik hoop dat hij komt

Het kan qua techniek er misschien niet tegenop, maar dat kunnen de verbrandingsmotoren versies van Aston Martin eigenlijk ook niet tegenover de concurrentie. Maar dat hoeft ook niet, het is Aston Martin en heeft zn eigen magie! Daar valt/kiest de klant voor en ik kan volkomen begrijpen waarom!

Maar zoals er staat al zou ik genoeg geld hebben zou ik geen van beiden kopen maar de normale v12 rapide!

Ik ben reuze benieuwd met wat ze komen. 320km klinkt leuk, maar dan moeten ze dat ook echt waar gaan maken! Ik vrees dat de praktijk 250km de max gaat worden…. Da’s toch niet heel veel en zeker minder dan de Tesla.

Overigens ben ik ook wel benieuwd of dit een verkoopsucces gaat worden. Tesla is een nieuw merk, zonder historie en reputatie. Ik ben benieuwd of een elektrische Aston Martin het goed gaat doen in de publieke opinie.

Lang nadat de prijs vergeten is,
wordt kwaliteit nog herinnerd.

Échte rijkaards kopen gewoon twee Rapides. Een elektrische voor ritjes in de stad en een V12 voor als ze verder weg moeten.

Neem aan dat AM een marktonderzoek heeft gedaan en er wel degelijk animo voor is. Daarnaast is het goed dat men zich ook richt op alternatieven. Als het enkel zou gaan om de uitstoot per auto naar beneden te krijgen had men wederom een verbouwde Toyota aangeboden.

In Hollywood reden filmsterren en masse in een prius want groen, dus die AM gaat een succes worden!

Ludicrous speed stupid maar wel 800pk motor willen :’) Elon Musk doet tenminste waar ie zin in heeft en heeft maling aan standaarden als ‘comfort, sport, sport ‘ e.d. Gewoon lekker gekke namen kiesen ipv altijd dat conservatieve.

Zal niet makkelijk worden om zo’n bestaande auto om te bouwen tot 100% EV….daarnaast zullen de kosten aanzienlijk zijn, en de Rapide is al erg duur. En hoe betrouwbaar zullen ze hem krijgen? AM heeft geen al te beste reputatie op dat gebied en nul ervaring met EV’s….

@fit4fun: Tesla had bij hun eerste ev ook geen ervaring dus ik hoop dat aston tesla kapot maakt en wanneer tesla weg is stopt met ev’s maken

@thimochand: kijk, dat zijn tenminste fijne, positieve opbouwende kritieken waar we allen wat mee kunnen.

@pramm: Geen dank ben erg blij dat ik zo positief ben voor andere mensen!

Aston Martin heeft linken met Mercedes, Mercedes weer met Tesla. Ik zeg body van Aston op het onderstel van Tesla, verkopen voor 2/3maal de prijs. Tesla een grotere afzetmarkt, Aston een zero emission ik zeg win win

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.