Aston Martin heeft de eerste op waterstof aangedreven ronde over de beroemde Nürburgring gereden. Dit is tevens voorbereiding op de 24-uurs race volgende maand, waar de H2 Rapide S in mee zal rijden.

Met CEO Dr. Ulrich Bez achter het stuur reed de Rapide S vier uur lang CO2-vrij over het circuit. De auto wordt aangedreven door een 6,0-liter V12 die op benzine, waterstof, of een mengsel van beide kan draaien. De test is goed verlopen en Aston Martin lijkt zelfverzekerd te zijn over de start van de 24-uurs marathon op 19 mei.

De fabrikant noemt de H2 Rapide S de eerste sportauto zonder CO2-uitstoot die mee zal doen aan een 24-uurs race op de Nürburgring. Emissieloze (elektrische) voertuigen hebben al eerder over de ‘Ring gereden, maar nog niet op waterstof. Zeker zo’n lange endurance race is zelfs met de huidige snellaadtechnieken niet mogelijk voor een EV.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Kleine maar wel belangrijke correctie: de Rapide verbrand de waterstof in een reguliere verbrandingsmotor. Iets wat BMW een jaar of 10 terug heeft gedaan. De auto rijd op benzine en op waterstof en zal dus wel de nodige uitstoot hebben tijdens de race als deze overschakeld op benzine. Leuk, maar wel stukken minder efficient als een waterstof fuel cell systeem die elektromotoren aandrijft zoals in de Forze VI, Green GT of de Hyundai IX 35 FCV

De laatste zin verkeerd geïnterpreteerd? Correctie was niet nodig, maar heb het iets duidelijker proberen te formuleren. Toch bedankt voor de uitleg!

@mfhaak: “De fabrikant noemt de H2 Rapide S de eerste sportauto zonder CO2-uitstoot die mee zal doen aan een 24-uurs race op de Nürburgring”. Deze auto zal dus niet op benzine rijden tijdens de race.

Verder is het op deze manier voor de autofabrikanten wel makkelijker om een auto op waterstof aan te bieden voor de consument. Die brandstofcellen zijn momenteel nog veel te duur. Verder zal deze auto, de echte petrolheads meer aanspreken, omdat het geluid identiek is aan dat van een benzinemotor.

@melkkoe: Alleen is je well-to-wheel rendement wel héél erg ruk als je waterstof gaat lopen verbanden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.