Aston Martin Vantage van de huidige generatie
Het Britse sportwagenmarkt is van plan om met een volledig elektrische sportwagen op de markt te komen.

De oude Tesla Roadster was leuk, maar in geval van de onlangs aangekondigde nieuwe Tesla Roadster is die kwalificatie leuk nogal zwak uitgedrukt. De prestaties zijn haast onaards te noemen; een accupakket van 200 kWh en een koppel van 10.000 Nm. Dat schudt een sportwagenbouwer als Aston Martin wakker.

Die wil de de Roadster gaan beconcurreren, hoewel dat nu nog in omzichtige woorden wordt gebracht. Door Auto Express werd aan Aston Martin-chef Andy Palmer gevraagd of er wordt overwogen om een volledig elektrische auto te gaan bouwen, die kleiner en duurder is dan de Vantage. Palmer antwoordde daarop:

Dat is mogelijk, ja. Er zijn verschillende uitdagingen bij het bouwen van een ev, het ene waarop iedereen zich richt is de accu – het managementsysteem en de scheikundige processen.

Het interessante is dat sportwagenbouwers, en wij in het bijzonder, de andere drie sleutelfactoren van iedere elektrische auto – gewicht, luchtweerstand en rolweerstand – erg goed beheersen.

Dat plaatst ons op een voorsprong vergeleken met andere merken die grote uitspraken doen – zoals Tesla, met een lichtgewicht Roadster. Ik denk dat we vrij gemakkelijk in dezelfde ruimte kunnen opereren.

Het is hiermee niet gezegd wanneer de volledig elektrische, relatief compacte Aston Martin op de weg komt, alleen dat het merk zijn eigen kwaliteiten hoog inschat en zeer goed in staat is om een dergelijke auto te bouwen. Een elektrische Aston Martin waarop wel een datum is gezet, is de Aston Martin RapidE. Deze vierdeurs moet in 2019 op de markt komen.

Tussen nu en 2022 komt Aston Martin elke 12 maanden met een nieuw model. Verder gaat het merk vooral veel deels elektrische auto’s gaat aanbieden. Voor 2025 moet iedere Aston Martin bovendien als hybride beschikbaar zijn, daarvoor wordt gebruik gemaakt van 48v-systemen. Er zal worden gewerkt met accupakketten van verschillende groottes. Waarbij niet een zo groot mogelijk accupakket het doel is, maar lichtgewicht batterijkracht. Om meer vermogen beschikbaar te hebben en de sportauto’s wat zuiniger te maken.

Foto: Aston Martin Vantages van de huidige generatie


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.