Asfalt Recycling Train moet een lange machine worden die aan de ene kant oud asfalt oppakt en aan de andere kant een compleet nieuwe laag neerlegt. Om deze machine te realiseren is komende tijd een gezamenlijke uitdaging voor aannemers en Rijkswaterstaat.

Het oude asfalt wordt daarbij omgezet (gerecycled) om direct weer gebruikt te worden. Achtereenvolgens wordt het ZOAB asfalt losgewoeld, met hete lucht verweekt, desgewenst gemengd met andere stoffen (in een mobiele drummixer) en tenslotte weer als ZOAB op het wegdek aangebracht. Met deze toepassing neemt het aantal transportbewegingen af en wordt veel energie bespaard. Voordeel van het systeem is dat het ZOAB voor 100 procent wordt hergebruikt en dat er geen transport naar en van een verwerkingsinstallatie nodig is. Door deze bewerking is minder grondstof en minder energie nodig. Nadeel zijn de relatief hoge investeringskosten.

Het voorstel van Dura Vermeer kreeg lange tijd geen aandacht, maar door het Corporate innovatieprogramma van Rijkswaterstaat kwam het plan weer op tafel. Een aantal aannemers, die ook elkaars concurrent zijn, werkt het voorstel nu uit in samenwerking met Rijkswaterstaat en kennisinstellingen.

Belangrijk bij dit soort innovaties is de beschikbaarheid van integrale, goed doorzoekbare, database. Zo helpt snellerinnoveren.nl de indieners van innovaties bij hun vragen en dilemma’s. De site wil belemmeringen wegnemen rond versnipperd aanwezige kennis. Een project dat hiermee verder kan komen is bijvoorbeeld Rollpave, een voorstel om de bovenste asfaltlaag van een weg (de enkele centimeters dikke deklaag) onder optimale condities prefab in de fabriek te maken, opgerold aan te voeren en ter plekke uit te leggen, net zoals dat gebeurt met vloerbedekking.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dat scheelt idd veel.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.