Het is zeer de vraag of we deze in Nederland tegen zullen komen.

Met dank aan oprukkende milieuzones is verregaande elektrificatie van het stedelijke distributieverkeer eindelijk in zicht. Dat betekent dat maaltijdboxen, supermarktproducten, pakketten en andere internetbestellingen zullen worden bezorgd met elektrische busjes.

Een gemiddelde autofabrikant laat het soms nog wat afweten; zowel een Mercedes-Benz eSprinter als een Renault Master ZE beschikt over een accupakket dat aan de kleine kant is, de Peugeot e-Boxer en consorten scoren een stuk beter. Voorts zijn er de nodige nieuwkomers. Arrival en Rivian bijvoorbeeld, die elk een loeigroot busje hebben ontwikkeld. Dan is er ook de Maxus eDeliver 9, met naar wens een behoorlijk groot accupakket. De keuzevrijheid neemt langzaam maar zeker toe.

Compacter van formaat is de Ari 901. Een Duits elektrisch busje, dat aardig simpel in elkaar lijkt te steken. Er wordt althans geen gebruik gemaakt van materialen die luxe bieden; het noodzakelijke zit erop en de doelmatigheid is groot. De 901 scoort met een laadgewicht van 900 kilogram en een laadlengte van 230 cm. Het accupakket heeft een opslagcapaciteit van 40 kWh. Het motorvermogen bedraagt 60 kW (82 pk). Opvallend is dat het busje slechts 1.620 mm breed is, dat is eigenlijk nogal smal. Het rijbereik komt trouwens uit op 260 kilometer.

De vanafprijs in Duitsland is € 29.995. Dan moet nog wel extra worden betaald voor airconditioning. Op de accu zit slechts zes maanden garantie, wat niet direct een blijk van vertrouwen is. Optioneel worden zonnecellen gemonteerd, voor extra rijbereik.

Plannen om het busje naar Nederland te halen zijn er vooralsnog niet. Een gemiste kans?


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.