Niet het meest gewilde bustype voor het Nederlandse openbaar vervoer. Dus of we deze bus hier te lande vaak zullen tegenkomen, is zeer de vraag. Toch is het een interessant ding.
Optare Metrodecker H2

Als waterstof de brandstof van de toekomst is, hoe lang is het dan wachten op het nieuwe normaal? Want waterstof is al decennialang een belofte. Feit is dat fabrikanten als Hyundai, Toyota en het vaderlandse VDL inzetten op waterstof en Nikola een immer belangwekkende nieuwkomer is. Aan het rijtje kunnen twee namen worden toegevoegd.

Optare en Arcola Energy. Eerstgenoemde is deel van Ashok Leyland, dat aan de Hinduja Group toebehoort. Ashok Leyland is goed voor meer dan 20.000 bussen per jaar en heeft weinig van doen met het oorspronkelijke Leyand. De oer-Britse producent van auto’s, vrachtwagens en bussen is in de jaren 80 van de vorige eeuw definitief ter ziele gegaan. Arcola Energy is gespecialiseerd in brandstofcellen en waterstof.

Over naar de waterstofbus. De Metrodecker H2 staat op het Metrodecker EV-platform, dat Optare heeft ontwikkeld voor elektrische bussen. Het accupakket is vervangen voor een brandstofcel. De bus is goed voor 300 à 400 kilometer, afhankelijk van de route die wordt gevolgd.

Arcola heeft een goede tien jaar ervaring met het ontwikkelen van brandstofceltechniek, reden te over om aan te nemen dat het met de betrouwbaarheid gunstig is gesteld.

Overigens gaan in Zuid-Holland liefst 20 waterstofbussen rijden. In het openbaar vervoer wordt de keuze voor waterstof als brandstof wel degelijk gemaakt.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.