Apple Model S
Tijdens een aandeelhoudersvergadering van Apple is vandaag meermaals aan CEO Tim Cook gevraagd om Tesla te kopen.

“Quite frankly, I’d like to see you buy Tesla”, die vraag kreeg Apple-topman Tim Cook vandaag tijdens een aandeelhoudersvergadering, aldus Wallstreet Journal. Cook deed zijn best om de vraag te ontwijken en gaf aan dat er momenteel geen samenwerking is tussen Apple en Tesla, maar dat hij graag zou zien dat de autofabrikant Apple CarPlay gaat toepassen in haar Model S. Om daar vervolgens aan toe te voegen: “Was that a good way to avoid the question?”

Enkele minuten later kwam er nogmaals een vraag van een aandeelhouder. Deze genoot net zo van zijn Model S als dat hij dat doet van zijn Apple-apparatuur. Hij vraagt zich vervolgens hardop af of hij gek is of dat hij toch wel veel overeenkomsten ziet tussen de beide bedrijven. Tim Cook, duidelijk niet van plan ook maar iets prijs te geven over de toekomst van Apple als automaker, antwoordt met ““Let me think if there is another way for me to give a non-answer.” Daarmee treden Apple’s aandeelhouders in de voetsporen van die van Tesla, die begin vorig jaar al op een overname hoopten.

Meer dan ooit tevoren geldt: Apple is on fire. De koers schoot de laatste tijd omhoog en de 178 miljard dollar aan cashreserves zijn voldoende om een mega-geldpakhuis te vullen en vervolgens – Dagobert Duck style – baantjes te trekken. De investeerders in de computer- en smartwatch-toko denken met het opkopen van Tesla echter een betere bestemming van het geld te hebben. Het overnemen van de tech savvy fabrikant Tesla zou volgens velen een match made in heaven zijn. Een suggestie die bovendien al jaren rondzoemt in Silicon Valley en daarbuiten.

Momenteel staat het aandeel Tesla op een koers van 190 USD, na vorig jaar een piek van 290 USD bereikt te hebben. Maar met een marktwaarde van 24 miljard USD is het nou niet bepaald een koopje. En daarnaast is het misschien wat vroeg voor een overname, als Apple dit al in het hoofd heeft. Het zou betekenen dat een techfabrikant er plots een automerk bij krijgt terwijl het pas net begonnen is zijn eerste stappen te zetten in autoland.

Reacties autoindustrie

Als gezegd, Tim Cook had absoluut geen trek om op de suggesties in te gaan, maar diverse partijen uit de autowereld hebben al wel een mening gegeven over de mogelijkheid dat Apple instapt in autoland. Sergio Marchionne van Fiat-Chrysler noemde het aan de ene kant beangstigend, omdat er een tegenstander van formaat zou ontstaan, maar zou aan de andere kant blij zijn met een nieuw gezicht. Carlos Ghosn (Nissan-Renault) roept ronduit ‘goed nieuws, laat maar komen!’, terwijl Alain Visser (marketing Volvo) denkt dat Apple niet weet wat het zich op de hals haalt als het van de margerijke eleectronica in een vechtmarkt als de autoindustrie stapt.

Reactie Apple

Het moge duidelijk zijn, van Apple hoeven we momenteel geen uitspraken te verwachten. Toch gonst het al enige tijd van de geruchten dat Apple werkt aan een eigen, vermoedelijk elektrische, auto. Zo heeft het veel mensen weggekocht bij A123-systems, de acculeverancier van Fisker Elux. Tesla heeft op haar beurt juist weer veel ex-Apple-mederwerkers in dienst. Volgens sommigen zou Elon Musk zelfs de nieuwe Steve Jobs zijn. Overigens is Tesla niet het enige automerk dat in verband wordt gebracht met Apple, ook BMW’s i3 zou volgens geruchten als basis kunnen dienen voor Apple’s eigen auto.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“Apple als automaker”, ik word er een beetje eng van. Niet omdat ik Apple haat; ik vind hun producten fantastisch, maar meer om het idee dat een elektronicafabrikant zich nu ook gaat bemoeien met het maken van auto\’s. Ik bedoel, zolangzamerhand worden steeds meer dingen gedomineerd door smartphonefabrikanten… Buiten het feit dat ik, als petrolhead, elektrische auto\’s nog steeds niet echt leuk vind, denk ik ook dat een autofabrikant lekker een autofabrikant moet blijven. Wanneer zou de eerste iPhone of Galaxy op wieltjes uitkomen..?

@krokant: Maar een elektrische auto kent dan ook veel meer elektronica dan auto’s van een jaar of 20 geleden. Het is logisch dat andere partijen zich ermee gaan bemoeien.
Wat ik zelf vooral niet zie zitten is dat Tesla heel erg innovatief is en gerund wordt door een playboy, terwijl Apple sinds Jobs weg/overleden is toch wel heel erg is gaan stagneren op dat gebied. Ik vrees dus dat Apple zich teveel ermee gaat bemoeien en dat Tesla dan het innovatieve randje gaat verliezen.

Ik snap Apple wel met het feit dat ze serieus met BMW in gesprek zijn. Niks mis met tesla, maar mijn inziens kan bijna elke concurrent de model s maken. Vergeet niet dat door subsidie ed de auto hier hetzelfde kost als een instap Mercedes S klasse, maar overklast wordt als je het speelveld gelijk verdeelt. De volgende, hun model X wordt ook niet bepaald een koopje… BMW doet, mijn inziens, veel bewonderenswaardiger werk met haar i series. Deze bestaan uit high tech materialen en zijn beter wereldwijd inzetbaar door verschillende pricebrackets. Ik denk dat ze met de kennis van de i3 en i8 vele segmenten kunnen gaan vullen, mits iemand(!) die geldkraan flink opendraait. Maar goed, tesla heeft een onweerstaanbare uitstraling (oa door Elon) en is ook silicon valley based. Time Will tell…

Dé grote valkuil van tesla is nog steeds niet geweken; wat gaan de tesla kopers doen als mercedes, bmw, porsche en Toyota/lexus met grote elektrische sedans komen? Tesla heeft nu de enige grote elektrische sedan, en dat zorgt voor zijn verkoop. Maar ik kan me voorstellen dat veel toch weer overstappen als er meer keuze komt. Denk er zo maar over na: de nieuwe S Klasse overklast de model S in alles behalve het feit dat de laatste elektrisch is.

Het zou voor Apple wel erg handig zijn, scheelt een hoop ontwikkel geld voor een Apple auto

Kan Tesla allen maar beter van worden, zie wat een cashflow Apple heeft.

Apple heeft iets van 250 miljard dollar uitstaan in het buitenland die ze eenmalig zonder boete mogen uitgeven in de US…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.