Mercedes EQC bij Ionity-snelladers
Meer snellaadstations waar op hoge snelheid kan worden geladen zijn vanzelfsprekend meer dan welkom.

Ionity timmert hard aan de weg. Deze aanbieder van snelladers, opgericht door verschillende automerken, realiseert momenteel hoofdzakelijk in Duitsland veel snelladers. Andere landen zullen volgen. Het streven is om iedere 120 kilometer een snellaadmogelijkheid te kunnen bieden, tegelijkertijd wordt de concurrentie soepeltjes overtroefd. Per locatie moeten er gemiddeld zes snelladers komen, dat vergemakkelijkt het gebruik en zorgt er bovendien voor dat een storing aan één snellader geen probleem is. Er wordt uitgegaan van het meest gebruikelijke stekkertype, de CCS-standaard. Vrijwel alle nieuwe elektrische auto’s hebben die aansluiting. Ook de Tesla Model 3. De grote uitzondering hierop is de Nissan Leaf, die een Chademo-snellaadaansluiting heeft. De laadsnelheid is zeer hoog, het vermogen is maximaal 350 kW. Vooralsnog is er geen auto die dat haalt.

Maar dan nu het heuglijke nieuws. Ionity komt naar Nederland en wel naar Apeldoorn. Bij het Shell-tankstation aan de lange Amerikaweg, direct aan de afrit Apeldoorn-Zuid, worden vier 350 kW-snelladers geplaatst en er komt eveneens een reguliere snellader. Iedere laadsessie zou 8 euro gaan kosten, vanaf februari 2019 moet de bouw ten einde zijn en kunnen de laders worden gebruikt. Dit wordt gemeld door de Stentor.

Ionity en Shell werken samen. Er kunnen dus nog meer snelladers worden verwacht. Daarmee wordt de concurrentie aangegaan met ’s lands meest bekende aanbieder van snelladers, Fastned. Dat is bepaald niet ongunstig, want er komen de nodige auto’s die wel een groot accupakket hebben, maar bij de gemiddelde publieke laadpaal traag laden. Helaas is een laadtijd van een uur of twintig van volstrekt leeg naar helemaal vol niks uitzonderlijks.

Beeld: Mercedes EQC bij Ionity-snelladers


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.