De ANWB wil een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van elektrisch rijden en gaat daarom laadpunten en laadpassen aanbieden. Dat doet de bond voor zowel consumenten als bedrijven. Juist omdat 95% van het opladen thuis gebeurt of op het werk, moeten elektrische rijders daar beschikken over laadmogelijkheden.

Overal
Met de ANWB-laadpas kunnen elektrische rijders op nagenoeg alle openbare laadpunten in Nederland hun auto opladen. Bij een ANWB-laadpunt kan een elektrische auto binnen een paar uur veilig worden opgeladen. De ANWB-laadpas verleent ook toegang tot laadpunten van andere aanbieders; de verrekening hiervan vindt vervolgens plaats via de ANWB.

Snelladers
Het komend jaar willen ze tevens het snellaadnetwerk langs snelwegen uitbreiden met veertien locaties. Deze zijn een aanvulling op de zes snellaadpalen die de bond in januari van dit jaar plaatste bij de Wegenwachtcentra in de Randstad. ANWB-leden zien de lange oplaadtijd en hun angst om onderweg te stranden met een lege accu, als belangrijke belemmeringen om elektrisch te gaan rijden. Met het snellaadnetwerk creert de ANWB een vangnet voor de mensen die onderweg zonder stroom komen te zitten en even bij moeten laden.

Storingen
De ANWB gaat daarnaast de regie voeren bij het oplossen van storingen aan laadpalen in opdracht van de exploitant. De ANWB wil de elektrische rijders ontzorgen en de beschikbaarheid van de laadpalen garanderen door ervoor te zorgen dat storingen snel worden verholpen. De ANWB Alarmcentrale en de Wegenwacht spelen een rol bij het opvangen van deze storingen. De ANWB voert sinds juni van dit jaar dergelijke activiteiten uit voor de Stichting E-laad.

Op anwb.nl is te lezen dat de oplaadpas 7,50 euro per maand kost, exclusief eventuele oplaadkosten.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.