Voor wie zijn elektrische auto niet voor de deur kan parkeren en dus aangewezen is op een publiek laadpunt, heeft ANWB een oplossing: de verlengde huisaansluiting.

Gemeentes hebben niet altijd een potje om een publiek oplaadpunt te laten plaatsen. Daarom introduceerde de ANWB deze week in Eindhoven de verlengde huisaansluiting. De gemeente stelt een parkeerplek en een verkeersbord beschikbaar, maar de EV-eigenaar betaalt zelf voor het realiseren van een laadpunt. Bovendien wordt die op zijn eigen meterkast aangesloten.

Het gaat vooralsnog om een pilot. Er doen gedurende twee jaar 10 particuliere elektrische autobezitters aan de proef mee.

Omdat de verlengde huisaansluiting als aanvulling op openbaar laden wordt gezien is in andere gemeenten is een verlengde huisaansluiting altijd openbaar. Wordt het laadpunt echter gebruikt door iemand anders dan degene die het heeft aangevraagd, dan wordt de aanvrager daarvoor financieel gecompenseerd.

De ANWB is in gesprek met meerdere gemeenten over de toepassing van de verlengde huisaansluiting.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.