Nadat Groot-Brittannië bekendmaakte dat auto’s op diesel en benzine er vanaf 2040 niet meer mogen worden verkocht, is bondskanselier Angela Merkel er als de kippen bij om aan te geven dat Duitsland de zaken heel anders gaat aanpakken.

Vooralsnog heeft de Duitse regering namelijk geen plannen om het Britse voorbeeld te volgen. Daar moeten we bij vermelden dat Frankrijk eerder al aangaf dat het per 2040 een verkoopverbod instelt voor auto’s met een conventionele verbrandingsmotor. Hybrides vallen overigens buiten dit verbod.

Duitsland lijkt de grote autofabrikanten in eigen land de hand boven het hoofd te houden, door te stellen dat diesels echt niet zo vies zijn als men denkt. Zo stoten ze minder CO2 uit dan benzinemotoren, waar de Duitsers wel vergeten dat diesels natuurlijk weer meer fijn- en stikstof uitstoten.

De Europese Commissie leek onlangs eenzelfde houding aan te nemen. Consumenten moeten volgens Eurocommissaris Bienkowska gewoon diesels blijven kopen zodat autofabrikanten geld verdienen waarmee weer elektrische auto’s kunnen worden ontwikkeld.

Toch is het niet alleen maar kommer en kwel wat Angela Merkel betreft. Ze promoot wel degelijk de ontwikkeling van elektrische auto’s, al is dat anno 2017 amper baanbrekend te noemen. Toch is een partijgenoot van de Duitse, Oliver Wittke, een stuk kordater in zijn bewoordingen. Volgens hem is het onacceptabel dat Groot-Brittannië binnen Europa een voortrekkersrol heeft en dat Duitsland met al haar grote merken erachteraan hobbelt.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.