Blue Boat Company
Als eerste rederij van Nederland stapt Blue Boat Company met haar gehele diesel aangedreven vloot over op Shell GTL Fuel.

Naast 3 elektrisch aangedreven boten, varen de resterende twaalf boten sinds donderdag op GTL. GTL (gas-to-liquid) is een vloeibare dieselbrandstof gemaakt van aardgas. De brandstof verbrandt beter dan conventionele diesel gemaakt van aardolie. Hierdoor ontstaat er minder lokale uitstoot. De uitstoot van GTL is minder schadelijk voor het milieu en past volgens het bedrijf goed binnen het duurzaamheidsbeleid van de rederij. GTL is bij verbranding schoner dan conventionele diesel en kent minder lokale uitstoot, zoals NOx en vooral fijnstof. Ook zorgt de nieuwe brandstof voor een flinke geluidsreductie. Blue Boat Company heeft de doelstelling om met haar gehele vloot in 2025 volledig uitstootvrij te varen. Het varen op GTL is een transitiefase op weg naar dit doel.

Sinds 2007 investeert de Amsterdamse rederij in duurzaam varen en bereikte op dat gebied al diverse mijlpalen. In 2015 installeerde Blue Boat Company in Amsterdam als eerste een snellader voor elektrisch aangedreven rondvaartboten waar ook elektrische auto’s gebruik van kunnen maken. Ook kreeg zij uit handen van Wethouder Udo Kock als eerste rederij van Nederland het ‘keurmerk voor schone rondvaartboten’ uitgereikt. Inmiddels vaart 20% van de vloot van Blue Boat Company volledig elektrisch en daarmee is de rederij een voorloper op het gebied van schoon varen.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Leuk rondvaartboot pr verhaal, maar feit blijft dat alles 100% elektrisch maken een stuk beter was geweest voor mens en milieu (Mits stroom afkomstig van CO2 vrije opwekking)

Grote olieboeren zijn gek op fop oplossingen zoals waterstof en gtl. Zo kunnen ze blijven voortknoeien met hun ouderwetse bedrijf en mentaliteit
Net zo’n onzin als onze overheid die beweert dat aardgas “schoon” is….

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.