VDL Citea
London, eat your heart out! Niet één elektrische buslijn, binnen tien jaar moeten alle Amsterdamse stadsbussen volledig elektrisch zijn.

Als het aan de gemeente Amsterdam ligt, rijden er binnen tien jaar geen bussen op diesel meer door de hoofdstad. Ze kondigen namelijk het plan aan om alle bussen te vervangen voor elektrische exemplaren, zo schrijft de Volkskrant vanochtend. Daarmee is het de eerste Nederlandse gemeente die een plan aankondigt om haar hele wagenpark te elektrificeren. De termijn van tien jaar komt overigens niet uit de lucht vallen, de sector wil in 2026 alle circa vijfduizend stadsbussen in Nederland vervangen hebben door elektrische exemplaren.

Op vrijwel alle gebouwen en metrostations van het GVB worden zonnepanelen geplaatst. Dat levert nog te weinig energie om de bussen van stroom te voorzien, vooralsnog zal die elektriciteit gebruikt worden om de bedrijfsauto’s van het GVB op te laden. Ook die moeten -tenzij dat praktisch echt onmogelijk is- vervangen worden door elektrische exemplaren, aldus de krant. Elektriciteit voor de bussen zal het GVB afnemen bij het afvalenergiebedrijf, dat elektriciteit opwekt door afval te verbranden.

Daar waar een conventionele stadsbus rond de 225.000 euro kost, zijn de aanschafkosten voor een elektrische bus al snel drie tot vier ton. Door de kortere actieradius en de extra tijd die moet worden uitgetrokken voor het laden, zullen er ook iets meer elektrische bussen nodig zijn dan het aantal dieselbussen dat ze zullen vervangen. En dan heb je nog de kosten van die laadfaciliteiten zelf. Daar staat wel tegenover dat de brandstofkosten flink zullen teruglopen. Volgens de Brabantse busbouwer VDL, die de Amsterdamse stadsbussen gaat leveren, zijn de kosten per kilometer binnen vier à vijf jaar gelijk aan die van conventionele dieselbussen.

De gemeente trekt één miljoen euro uit, maar het zal je niet verbazen dat dat bedrag bij lange na niet toereikend is. Amsterdam en het GVB hopen dan ook dat het Rijk bijspringt met een fonds om de aankoopkosten te drukken. Dit fonds kan deels worden gefinancierd met Europese subsidies en werd vorig jaar al gesteund door een meerderheid van de Tweede Kamer.

Foto: niet-elektrische VDL-bus van het GVB – Maurits90, Creative Commons


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.