Tesla Roadster en Model 3 aan het laden aan de Kloveniersburgwal in Amsterdam
Weg met de spanningspieken en het risico op overbelasting van het stroomnet. Dat is de kern van flexibel laden, ofwel het tijdelijk leveren van minder vermogen van een deel van de laadpalen in Amsterdam.

Het grote nadeel is dat het langer duurt voordat de accu van een ev volzit, het grote voordeel is dat het stroomnet niet plots overbelast raakt. Dat laatste is veel waard, zeker in het centrum waar de stroomvoorziening soms toch al lichtelijk onbetrouwbaar blijkt te zijn. Het gaat om 456 laadpalen die zijn omgebouwd om flexibel laden mogelijk te maken. Ze worden ook wel Flexpower-laadpalen genoemd.

Vooral in de ochtend, als iedereen zich klaarmaakt om naar werk of school te gaan, en ’s avonds, nadat iedereen is thuisgekomen en een warme maaltijd op tafel wil hebben, is de stroomvraag hoog. Dan zal het beschikbare vermogen voor het opladen van auto’s lager liggen, ’s nachts is de snelheid domweg hoog. Het streven is ook om de laadpunten zoveel mogelijk op zonne-energie die in Amsterdam wordt opgewekt te laten werken. Iets dat hoe langer hoe meer van belang wordt als meer stroom op duurzame wijze wordt opgewekt. Zonder twijfel winnen ook v2x-technieken aan belang, alhoewel niet alle ev’s stroom kunnen terugleveren aan het net.

Amsterdam is op de groene toer. In 2025 wil verkeerswethouder Sharon Dijksma alle auto’s op benzine en diesel de stad uit hebben, dan zijn deze auto’s niet meer welkom binnen de Ring A10 om het wat nauwkeuriger te formuleren. Mocht dat werkelijkheid worden, dan kan de oplaadinfrastructuur voor die tijd maar beter in orde zijn, bijvoorbeeld door bij verreweg de meeste parkeerplekken een goed werkende laadmogelijkheid te bieden. (Via: parool.nl)

Foto: Tesla Roadster en Model 3 aan het laden aan de Kloveniersburgwal in Amsterdam door @thomcarspotter op Autojunk


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.