Elektrische pont van C-Job
Duurzaam heen en weer varen.

Talrijke veerponten van het GVB zetten in groot Amsterdam dagelijks veel passagiers over, binnenstedelijk, in het havengebied en in plaatsen vlak buiten Amsterdam. Steeds wordt het IJ of het Noordzeekanaal overgestoken. Vanuit het centrum naar Amsterdam-Noord varen ponten met dieselgeneratoren en accupakketten met een capaciteit van 136 kWh. Buiten Amsterdam worden er zelfs volledig elektrische veren in dienst genomen.

Op de ponten buiten de stad is plaats voor vrachtauto’s, auto’s, fietsers en voetgangers. Het Nederlandse bedrijf C-Job heeft een nieuwe pont ontworpen, die door de GVB ingezet zal worden. De basisvorm lijkt te zijn overgenomen van de ponten die binnenstedelijk varen, maar de omvang zal aardig wat groter zijn. Met een laadcapaciteit van 245 ton en ruimte voor twintig auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers. Er is een hekwerk dat verschoven kan worden, zodat afhankelijk van het passagiersaanbod meer ruimte gemaakt kan worden voor gemotoriseerd vervoer of fietsers en voetgangers.

Opladen gebeurt als er wordt aangemeerd, de pont ligt na elke oversteek steeds vier minuten aan de wal. Hierdoor hoeven de accupakketten ’s nachts niet meer te worden opgeladen en behoren vierentwintiguursdiensten tot de mogelijkheden. Hoewel er volledig elektrisch wordt gevaren, hebben ook deze veren een dieselgenerator. Die kan worden gebruikt om bijvoorbeeld naar een scheepswerf te varen, of om de bedrijfzekerheid te garanderen als de weersomstandighden heftig zijn.

Amsterdam heeft als ambitie om uitstootvrije veerponten te hebben vanaf 2025. Ook in Scandinaviƫ bestaan elektrische veren, de Movitz en Tycho Brahe en Aurora.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.