Nissan Evalia vloot van Connexxion
Kun je nu al regelmatig Nissan Leaf’s en Tesla’s Model S spotten als taxi in onze hoofdstad, daar komen binnenkort 100 Nissan e-NV200 Evalia’s bij.

Vervoersbedrijf Connexxion gaat haar 50 Volkswagen Caddy’s vervangen met honderd elektrische Nissan e-NV200 Evalia’s. Niet omdat er een verdubbeling is van het aantal klanten, maar omdat de range van de e-NV200 van 150 kilometer ontoereikend is voor een volledige dienst. Halverwege zullen de chauffeurs hun elektrische taxi op de centrale moeten inruilen voor een volgeladen exemplaar.

Connexxion is zich er van bewust dat elektrisch rijden nog altijd meer kosten met zich mee brengt dan wanneer het conventionele taxi’s zou inzetten, maar hoe hoog de kosten precies zijn, dat weten ze nog niet. Mac Rozendal, directeur Taxi bij Connexxion legt uit aan Taxi Pro: “Daarom gaan we alles meten in deze proef, zodat we straks precies de TCO [Total Cosst of Ownership, Red.]kunnen uitrekenen. Dat helpt ons bij toekomstige aanbestedingen”.

Connexxion schaft de elektrische Nissan’s dan ook niet aan, maar least ze voor een periode van 1 jaar bij de fabrikant. Taxi Pro meldt verder dat Connexxion buiten de reguliere subsidies verder geen extra steun krijgt vanuit de overheid voor deze proef met elektrische taxi’s. Momenteel krijgen de chauffeurs een training hoe ze moeten rijden met een elektrische taxi, vanaf 1 maart kun je de zwarte taxibusjes overal in Amsterdam tegenkomen. Daarmee is Amsterdam niet de eerste stad met e-NV200’s als taxi, Barcelona en Londen gingen onze hoofdstad al voor.

We hopen overigens van harte dat de Nissan e-NV200 iets minder brandgevoelig is dan de elektrische retrotaxi’s die ook in Amsterdam rondrijden. Vanochtend ging voor de tweede keer zo’n taxi in vlammen op, wat leidde tot groot verkeersoverlast.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wanneer vloeibare benzine/dieselolie op straat komt kan je niet meer uitstappen en sta je in een vlammenzee.

@rijdenopdezon: Nu is er veel voor nodig om diesel te laten branden, dat gaat niet zomaar. Overigens konden de passagiers van de taxi gewoon uitstappen, net zoals dat bij een ‘normale’ autobrand meestal kan. Maar als er van een handjevol taxi’s er al twee in de fik gaan, dan lijkt dat meer dan toevallig.

Er worden goede stappen gezet, jammer genoeg zal de tco misschien wathoger uit komen. Maar wat ik wel wil weten is hoe ze zullen worden opgeladen. Neem aan niet door zonne- of windenergie.

Ze hadden beter witte kunnen bestellen: veel minder warm in de zomer, en dus hoeft de airco veel minder hard te werken. Wat het rijbereik weer ten goede komt..

@fit4fun: het verschil tussen een witte en zwarte auto in de zon etc. valt heel erg mee. Zoek de betreffende aflevering van Mythbusters maar eens op.

Ligt het aan mij of klinkt “Evalia” als een geslachtsziekte…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.