Allego laadpaal Amsterdam ArenA
Het laadplein met 20 slimme oplaadpunten dat vandaag in parkeergarage P1 onder de Amsterdam ArenA in gebruik wordt genomen is een Europese primeur: niet het oplaadpunt of de auto bepaalt hier hoe snel er wordt opgeladen, maar de gebruiker.

Allego en de gemeente Amsterdam realiseren deze pilot binnen het EU project MOBI.Europe in samenwerking met Renault. Tijdens de pilot, tot 31 december 2014, is laden voor deelnemers gratis.

Het instellen van de gewenste laadsnelheid gebeurt met een smartphone-app. Er wordt standaard geladen met een vermogen van 3,7 kW. Deelnemers aan de pilot die gebruik maken van de MOBI.Europe App laden met een vermogen dat oploopt tot 22 kW. De behaalde snelheid is afhankelijk van het type auto en de door de rijder ingevoerde verwachte vertrektijd.

Het laadplein stemt de stroomtoevoer af op de behoefte van de rijder. Daardoor zullen niet alle laadpunten tegelijk op vol vermogen gaan laden en wordt het mogelijk om meer laadpunten in te passen op een aansluiting. Hiermee demonstreert Allego een laadplein dat is voorbereid op de toekomst en dat bijdraagt aan de duurzame groei van elektrisch vervoer in Nederland.

Slimme uitbreiding van het laadnetwerk

“Wij willen vandaag het elektrische vervoer van morgen waarmaken. Hierbij vormen de wensen van e-rijders en andere eindgebruikers de basis van onze innovatie”, zegt Anja van Niersen, General Manager Allego. “Met deze pilot introduceren we een nieuwe technologie waarmee e-rijders meer controle en flexibiliteit krijgen door hun eigen laadsnelheid te bepalen. Daarnaast bieden we gemeentes een efficiënte en duurzame oplossing om populaire locaties van meerdere laadpunten te voorzien.”

“Elektrisch rijden draagt bij aan een schonere lucht in de stad en is ook nog eens stiller en zuiniger”, zegt Art van der Giessen van Gemeente Amsterdam. “Er komen steeds meer elektrische auto’s bij in Amsterdam: nu al laden er per maand 3.000 auto’s op ons openbaar netwerk van 1.000 oplaadpunten. De verwachting is dat deze cijfers in 2016 zijn verdubbeld en dat het aantal oplaadpunten in parkeergarages blijft stijgen. Het laadplein in de P1 ArenA is een mooie aanvulling op het Amsterdamse netwerk waar zowel elektrische rijders, de markt, en de gemeente kunnen leren wat het effect is van slim laden.”

Pioniers gezocht

Om mee te doen aan de pilot download u de mobiele applicatie voor Android of Apple en registreert u zich met uw e-mailadres. Daarna kunt u meteen het laden starten en stoppen door een QR-code op het laadpunt te scannen met uw smartphone. De laadpunten vindt u in parkeergarage P1 ArenA, Amsterdam Zuid-oost, op niveau 0 in de ‘roze hoek’. Tot eind 2014 is het opladen via de app gratis.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Het is kW en niet kWh als je over vermogen praat. In dit geval dus 3.7kW of maximaal 22kW

Verder een top initiatief! 20 palen is een begin. Nu is de ArenA een betere P+R geworden.

Alleen de Renault Zoe en de Tesla Model S kunnen, deze laadaansluitingen maximaal benutten met hun drie fase batterijlader.
Hierdoor kan de Zoe en de Model S na 1 uur laden met 22 kW/h weer zo’n 100 kilometer verder rijden.
De overige elektrische auto’s kunnen dit pas na 3 uur of 6 uur laden vanwege hun 1 fase batterijlader met een vermogen van 3,7 kW of 7,4 kW.

De Tesla Model S kan geleverd worden met een drie fasen batterijlader met een vermogen van 22 kW (3 x 32 Ampère x 230 Volt). Dit is een optie voor € 1450.
De Renault Zoe heeft standaard een drie fasen batterijlader met een vermogen van 44 kW ( 3 fasen x 63 Ampère x 230 Volt).
Met behulp van een 44 kW laadpunt kan dan na een half uur weer 100 kilometer verder gereden worden

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.