Logge Amerikaanse bakbeesten met een grote benzinemotor, gesterkt door elektrokracht om de verbruikcijfers naar beneden te halen. General Motors levert al jaren SUV’s en pick-ups met een dergelijke aandrijflijn. Zelfs de Escalade is als hybride te verkrijgen. Volgens verschillende bronnen stopt GM echter met deze hybride-aandrijflijnen in de volgende generatie van trucks en SUV’s.

Volgens GMInsideNews worden bijna alle hybride-modellen geschrapt omdat de verkoopcijfers tegenvallen. Het zou een opmerkelijke zet zijn, aangezien GM al enige tijd bezig is met het ontwikkelen van een nieuwe generatie hybride-aandrijflijnen voor de nieuwe lichting trucks & SUV’s, en daar nu ineens mee zou stoppen. Alleen de Escalade Hybrid zou blijven bestaan, om beroemdheden die verzot zijn op de gigantische auto de mogelijkheid te geven een groen imago te etaleren. Met het terugdringen van uitstoot- en verbruikscijfers heeft dat dus niets te maken.

De huidige generatie maakt gebruik van een Two Mode-systeem. Sleutel tot de besparing is een 87 pk sterke elektromotor, de elektronisch aangestuurde continu variabele transmissie (ECVT), en het Multi Displacement System, dat afhankelijk van de (rij)omstandigheden vier cilinders uit kan schakelen ten behoeve van een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Bij lage belasting ‘verandert’ de 5,7 liter V8 dus in een vierpitter.

Two-mode houdt in dat er een modus voor lagere en hogere snelheden is. In de eerste stand kan de auto op drie manieren worden aangedreven: alleen via de elektromotor, alleen via de verbrandingsmotor of een combinatie van deze twee. De tweede ’stand’ is er vooral voor omstandigheden waarbij veel vermogen gevraagd wordt zoals bij rijden op de snelweg, (hogere snelheden, veel inhalen). Het systeem kiest zelf welke stand het meest geschikt is. Dit werd toegepast in onder meer de Chevrolet Silverado, Tahoe, GMC Sierra, Yukon en de Cadillac Escalade.

GM heeft nog niet willen reageren op de verhalen omtrent het annuleren van bijna alle hybride-SUV’s.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hier springt VIA motors in het gat met plug in hydride pick-ups en busjes:
http://www.viamotors.com/

De hybride uitvoeringen waren ook een lachertje! Die escalade zoop nog steeds als een idioot.

VIA pakt dit een stuk beter aan met hun range extender en de voordelen die er bij komen zoals een 220V outlet.

Ik krijg continue het gevoel dat GM helemaal geen zuinige auto’s wil maken, maar ze het alleen doen vanwege de strenge regels in Californië.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.