Battterijen
Als een elektrische auto toch eens een paar duizend kilometer zou kunnen rijden…

Uitvinder Trevor Jackson uit het Verenigd Koninkrijk belooft het mogelijk te maken. Er is alleen één kolossaal nadeel. Na gebruik is het accupakket op, bijladen is niet mogelijk. Het is naar verwachting weliswaar mogelijk om ongeveer 2.500 kilometer te halen met een Tesla Model S, een wissel is daarna onvermijdelijk, wat overigens niet meer dan anderhalve minuut zou vergen.

Maar met het concept van het wisselen van accu’s is nooit van de grond gekomen. Op vrijwillige basis doet niemand dat. Tesla heeft patent aangevraagd voor een brug, die nooit in werkelijkheid heeft bestaan. Het Israëlische bedrijf Better Place wisselde accupakketten van Renault Fluence ZE’s, onder andere op Schiphol, maar is reeds lang ter ziele.

Een stille dood van deze wegwerpbatterij lijkt haast onvermijdelijk te zijn. Want wie wil nu zo vaak zijn accu gewisseld hebben, terwijl het eens in de zoveel tijd moeten inpluggen van een stekker niet bepaald ambetant is? En hoe zit het met de milieudruk, ondanks de belofte te kunnen recyclen? Dan is ongemerkt opladen met zonne-energie toch een gunstiger toekomstbeeld. (Via: cleantechnica.com)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.