Aluminium-grafeen-accu
We hoeven je niet uit te leggen voor welke toepassing dit ideaal is.

Op dit moment zijn lithium-ionaccu’s de meest gebruikte accu’s voor elektrische auto’s, maar als het aan onderzoekers van de Stanford-universiteit ligt, kan dat in de toekomst wel eens gaan veranderen. Aluminium blijkt voor meer toepassingen in auto’s nuttig dan enkel voor de constructie. Zij hebben namelijk een accu ontwikkeld die een anode van aluminium gebruikt, de kathode is van grafiet. Dat materiaal is een netjes gerangschikte laag van koolstofatomen, slechts 1 atoom dik.

Het grootste voordeel van deze nieuwe accu is de tijd die nodig is hem te laden: slechts één minuut. Daarnaast gaat de accu ook langer mee. Volgens de onderzoekers gaat de accu zeker 7500 laadcycli mee zonder noemenswaardige capaciteit te verliezen, bij lithium-ionaccu’s is dat 1000 keer. Ook brandgevaar is met een aluminium-grafeenaccu niet meer aan de orde.

Te mooi om waar te zijn? Op het moment wel, het maximale voltage dat uit een enkele cel gehaald kan worden, ligt nu rond de twee volt. Een lithium-ion-cell doet twee tot zes keer dat voltage. Door de kathode te verbeteren, verwachten de onderzoekers het voltage nog wel omhoog te krijgen. Dan is de accu wat hen betreft ideaal: goedkoop om te produceren, snel op te laden en veiliger dan de bestaande alternatieven. Het is alleen een beetje sneu voor hun Chinese onderzoekers, die hebben juist een methode ontwikkeld om lithium uit kolen te kunnen winnen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.