De benzineprijs evenaart op vrijdag 13 januari 2012 het hoogste niveau ooit. Aan de pomp is de adviesprijs van benzine nu 1,757 per liter. Het vorige prijsrecord was van 29 april 2011. Diesel en LPG staan nog net niet op recordprijzen, maar ze staan er slechts enkele eurocenten vanaf.

Hoewel veel tankstations een iets lagere prijs aan de pomp hanteren dan de adviesprijs, staat de pompprijs ook op een recordniveau. In april 2011 waren de kortingen aan de pomp immers niet wezenlijk anders. Met het huidige prijsniveau is een gemiddelde automobilist in 2012 ongeveer 100 euro meer aan brandstofkosten kwijt dan in 2011.

Oorzaken
“Een benzineprijs onder 1,50 per liter, het niveau van 2009, lijkt voorlopig ver weg”, aldus Paul van Selms van UnitedConsumers. Oorzaken van de hoge prijs aan de pomp zijn de enorme belasting druk op motorbrandstoffen en de inmiddels structureel hoge ruwe olieprijs, waaruit uiteindelijk benzine, diesel en LPG geraffineerd wordt. Een vat WTI olie noteert reeds lange tijd bijna 100 dollar of meer, terwijl een niveau van 85 dollar passender zou zijn. Gecombineerd met een zwakke euro ten opzichte van de US dollar en een US dollar die zelf ook niet zo sterk meer is, wordt de ruwe olie alleen maar duurder. Daarnaast spelen de burgeroorlog in Syrië en de oorlogstaal tussen Iran en de VS, prijsopdrijving in de hand.

Alternatieve brandstoffen
Van benzineprijs gaat nu ruim 1 euro, in de vorm van accijns, btw en andere overheidsheffingen naar de schatkist. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat in Nederland alternatieve motorbrandstoffen weinig kans krijgen om goedkoper te zijn. Even belastingvoordeel geeft de overheid wel, maar uiteindelijk is de overheid toch structureel verslaafd aan de miljarden belastinginkomsten uit heffingen op motorbrandstoffen. “Als we morgen op water zouden kunnen rijden dan zou de overheid zeer snel manieren vinden om 1 liter water als benzine te belasten met minimaal dezelfde euro belastingdruk die nu op benzine zit”, aldus van Selms.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Eigenlijk moet er meer alternatieven zijn, zodat de prijs van benzine omlaag kan omdat de vraag minder wordt.
.
Waterstof is een mooi alternatief, maar schijnbaar ook niet zomaar te voorschijn te toveren. En dan heb je nog over de opslag van waterstof.
Dit kan dus inderdaad duur worden.
.
Biodiesel zie je hier heel weinig, terwijl in Amerika dit op grote schaal gebruikt wordt volgens mij. Vraag me af hoe schoon dit is in vergelijking met standaard diesel.
Bij populariteit kan dit goedkope brandstof ook duur worden, net als bij diesel zelf en lpg.
.
Met 100% elektrische auto’s valt nog wel iets commercieels mee te bedenken. Nu lijkt het allemaal vrijheid blijheid. Het heeft de toekomst, maar hoe en op welke manier dit belast gaat worden… geen idee.

@Larrs: Op elektriciteit valt geen extra accijns te heffen in de vorm waarop het nu al gedaan wordt. Er bestaat niet iets als “rode stroom” (rode diesel).

Ook kan je op electriciteit niet ineens een bizarre belasting gooien want wie zegt dat ik het in mijn auto gebruik? Ook kan mijn auto opladen met zonne panelen, waarom zou ik dan accijns moeten betalen?

Wel had de KM heffing ‘tegen’ EV’s kunnen werken. Met een EV had je wellicht meer per KM moeten betalen op termijn om te compenseren voor de gemiste accijns.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.