Alstom Coradia Lint
Het Franse Alstom, vooral bekend van de TGV, wil in 2018 de eerste twee prototype afhebben van een trein met waterstofaandrijving.

Als in 2020 alle testen positief worden afgerond, dan worden er veertig treinen gebouwd voor gebruik op regionale lijnen in Duitsland. De betrokken Duitse steden en regio’s betalen dan ook voor de helft mee aan het project, de overige kosten zijn voor rekening van Alstom. De trein zal gebaseerd worden op de bestaande Cordia Lint.

In principe werkt een waterstoftrein volgens het zelfde principe als een waterstofauto zoals de Toyota Mirai. Waterstof wordt onder hoge druk opgeslagen in voorraadtanks en wanneer het in aanraking komt met zuurstof komt energie en water vrij. Dat maakt de trein ‘schoon’, al is voor de productie van waterstof minstens net zo veel energie nodig als je er later uit kan halen. Wel kan deze energie natuurlijk duurzaam gewonnen worden. Het grootste voordeel lijkt echter dat de plaatselijke uitstoot van dieseltreinen, want daar is het systeem voor bedoeld, wordt teruggebracht tot nul.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De plaatselijke uitstoot van een dieseltrein is te verwaarlozen; die wordt pas storend als de een na de andere voorbijkomt en dat is bij treinen nooit het geval. Mij lijkt het eerder dat het voordelig is dat de productie van waterstof “rechtstreeks” aan een windmolen of zonnecentrale goppeld kan worden, en gestopt als wind of zon wegvalt. Het product kan tastbaar worden opgeslagen, in tegenstelling tot electriciteit.

@oxymoron: Op zich heb je een punt, maar de vraag is of het dan wel interessant zou zijn om treinen uit te rusten met waterstoftechniek en of je onder aan de streep dan niet meer winst zou halen als je waterstof gebruikt voor opslag van duurzame energie voor bestaande elektrische treinen. Je hoeft dan geen treinen uit te rusten met een zware waterstofinstalatie terwijl je wel ’s avonds kunt voorkomen dat kolencentrales moeten roken om elektrische treinen te laten rijden.

Voor een boemellijntje van Veolia door het platteland is de winst wellicht minimaal, maar wanneer je ook vrachttreinen kunt gaan laten rijden op waterstof denk ik dat er een hoop te winnen is op uitstoot en plaatselijke concentraties fijnstof langs drukke vrachtroutes.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.