Op de IAA van Frankfurt onthullen Peugeot en Total hun gezamenlijke studiemodel 208 HYbrid FE, een non plug-in full hybrid benzineauto.

De R&D-afdelingen van beide bedrijven hebben de gestelde uitdaging bewerkstelligd door op basis van een standaard 208 een auto met goede prestaties te ontwikkelen: een acceleratie van 0-100 km/h in 8 seconden en een CO2-uitstoot van 49 g/km volgens de Europese NEDC-cyclus (gecombineerde cyclus). Deze cijfers werden mede mogelijk gemaakt door een 25% lagere SCx-waarde (luchtweerstand), een 20% lager gewicht, een 10% lager brandstofverbruik en terugwinning van 25% van de energie.

Het studiemodel 208 HYbrid FE heeft eigenschappen die tot dusver tegenstrijdig waren – Fuel Economy en Fun&Efficient, verstand en plezier – en geeft daarmee een voorproefje van de auto’s van morgen. Maxime Picat, algemeen directeur Peugeot:

Het studiemodel 208 HYbrid FE is van essentieel belang, omdat hiermee de streefwaarde van 2 l/100 km in zicht komt. Tevens vestigt hij de aandacht op onze reeds jaren bestaande samenwerking met Total op het gebied van R&D. We werken samen bij het ontwikkelen van zuinigere auto’s en slepen samen wereldwijd overwinningen in de autosport in de wacht. Samen komen we vooruit.

Philippe Boisseau, lid van de raad van bestuur van Total en algemeen directeur Marketing & Services en Nieuwe Energiebronnen, voegt hieraan toe:

Met de 208 HYbrid FE bundelen Peugeot en Total hun krachten om nieuwe technologieën in auto’s toe te passen. Het verlagen van het brandstofverbruik is een belangrijke strategische factor voor onze Groep, omdat maximale prestaties tegen zo laag mogelijke kosten centraal staan in het verwachtingspatroon van onze klanten. Deze doelstelling beantwoordt bovendien aan de actuele uitdagingen op het gebied van het milieu en het streven om spaarzaam om te gaan met fossiele brandstoffen.

Sinds 1995 werken Peugeot en Total samen bij het ontwikkelen van oplossingen om het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de TCO (Total Cost of Ownership) van auto’s te verlagen. Voor Peugeot is dit onderdeel van een milieubeleid. Dankzij deze inspanningen is ook in 2013 de gemiddelde CO2-uitstoot van het Europese gamma van het merk weer afgenomen: eind mei bedroeg de gemiddelde uitstoot 116,3 g/km ten opzichte van 121,5 g/km in 2012.

Bij Total werken onderzoekers aan de ontwikkeling van nieuwe brandstoffen en smeermiddelen voor auto’s. Total levert Peugeot en haar dealerorganisatie wereldwijd FE (Fuel Economy) smeermiddelen: door de inwendige wrijving in de motor te verminderen hebben de smeermiddelen van Total in de afgelopen 10 jaar bijgedragen aan een vermindering van de CO2-uitstoot door PEUGEOT-motoren met 5%. De Total Excellium brandstoffen dragen eveneens bij tot een lager brandstofverbruik.

Het doel van de 208 HYbrid FE is het combineren van volop rijplezier met een uiterst lage CO2-uitstoot. Concreet betekent dit een CO2-uitstoot die twee keer zo laag is als die van de zuinigste 208, de 1.0 VTi 68, gecombineerd met prestaties die het niveau van de 208 GTi benaderen.

Voor de bij de ontwikkeling van het studiemodel 208 HYbrid FE betrokken teams is de uitdaging nog groter, omdat de productieversie van de Peugeot 208 al bekend staat om zijn lage gewicht en moderne motoren en daarmee al voortreffelijk scoort. Total en Peugeot hebben dus hun inzichten gebundeld om op deze op zichzelf al goede basis deze uitdaging in een concreet resultaat te kunnen omzetten. Bruno Famin, manager Peugeot Sport:

De doelstelling van 49 g en 8 s is even moeilijk te realiseren als een overwinning aan de andere kant van de wereld. Het kleine team dat bestaat uit de beste experts op alle gebieden heeft al zijn creativiteit en passie in het project gestopt. En het is gelukt!

De 208 HYbrid FE, onderdeel van de hybridestrategie van het Merk

De politieke doelstelling op het gebied van CO2-uitstoot is ambitieus. Het gewogen gemiddelde van de CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in Europa mag in 2020 niet meer dan 95 g/km bedragen. Om dit mogelijk te maken zonder daarvoor het rijplezier op te offeren, investeert Peugeot in verschillende technologieën die nu al in onze modellen worden toegepast en voor een wezenlijke vooruitgang zorgen: een voortdurende verbetering van het rendement van verbrandingsmotoren, downsizing, Stop & Start, elektrische aandrijving, enz.

HYbrid4, de hybride diesel-elektrische aandrijflijn, past eveneens in dit beleid. Deze technologie, die bij Peugeot zijn wereldpremière beleefde in de crossover 3008, wordt inmiddels ook toegepast in de 508 RXH en de 508. De 28.000 klanten die voor de HYbrid4-technologie hebben gekozen, hebben kennisgemaakt met een ongekend rijplezier dat te danken is aan de prestaties, het gebruiksgemak, het lage geluidsniveau en de milieuvriendelijkheid met een CO2-uitstoot vanaf 88 g/km.

Met de 2008 HYbrid Air innoveert Peugeot wederom ten gunste van het milieu en haar klanten overal ter wereld. Deze technologie combineert benzine-injectie met perslucht om te voldoen aan de verwachtingen van onze klanten en de uitdagingen waarmee de auto-industrie te maken krijgt.

Ten opzichte van de huidige generatie auto’s in het B-segment worden met HYbrid Air het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderd. Bij de test voor de homologatiecyclus zijn namelijk waarden vastgesteld van slechts 2,9 l/100 km en 69 g/km. Deze technologie is een belangrijke stap richting het doel om het brandstofverbruik te verminderen tot slechts 2,0 l/100 km. In de 208 HYbrid FE zijn verschillende innovaties gecombineerd om deze recordcijfers mogelijk te maken.

Het Peugeot-design, van zichzelf al efficiënt

Vloeiende vormen behoren tot het stilistische erfgoed van het Merk, oftewel het merk-DNA. Bij de 208 HYbrid FE hebben de aerodynamici hun knowhow tot in het extreme doorgevoerd. De luchtweerstand is daardoor 25% verlaagd, tot een Cw-waarde van iets minder dan 0,25. Een knappe prestatie voor een auto waarbij niets van de interieur- en bagageruimte verloren is gegaan.

Om dit te kunnen bereiken wordt de lucht gespleten door een nieuw ontworpen zwevende grille waarvan de doorlatendheid met 40% is verminderd tot slechts 5 dm2. Dit is voor de gewijzigde motor geen probleem, omdat deze minder koeling nodig heeft.

Op de flanken van de carrosserie zijn elementen verwijderd om de luchtstroom zo min mogelijk te verstoren. De door Michelin speciaal voor deze auto ontwikkelde banden zijn van het type Tall&Narrow. Dit zijn dus smalle banden met een grote diameter. Deze zijn gemonteerd op lichtmetalen 19 inch-velgen die zijn voorzien van aerodynamische carbon panelen die de ruimte tussen de spaken opvullen.

Camera’s zorgen voor het zicht naar achteren, de beelden worden op de binnenspiegel weergegeven. Alleen de steunen van de buitenspiegels zijn overgebleven, wat associaties oproept met Endurance raceauto’s. De spoorbreedte achter is met 40 mm versmald om de Cw-waarde nog verder te verlagen. De daklijn loopt ver en vrijwel horizontaal naar achteren door en loopt over in de achterklepspoiler.

De afgeknotte achterzijde is aan de onderzijde voorzien van een diffuser. Deze zorgt voor de afvoer van de luchtstroom die dankzij de vlakke bodem ongehinderd onder de auto door gaat. Ten slotte zijn, om de ecologische “footprint” van de auto zoveel mogelijk te beperken, de led-achterlichten van de 208 HYbrid FE voorzien van kleine verticale vinnen, die zijn geïnspireerd op de concept car Onyx. Deze luchtgeleiders houden de luchtstroom zo ver mogelijk van de carrosserie om luchtwervelingen tot een minimum te beperken.

Een flinke gewichtsbesparing: 20%

De Peugeot 208 heeft een laag gewicht, vanaf 975 kg in de uitvoering Access. Een bijzondere prestatie, maar in de toekomst moeten auto’s nog lichter worden zonder daarvoor comfort en veiligheid op te offeren. Philippe Girard, Scientific Development Division Director Total:

Het verlagen van het gewicht is een van de zaken die ons het meest bezighouden. Om het gewicht van de auto met 20% te kunnen verlagen, hebben we elk onderdeel onder de loep genomen en de 208 HYbrid FE voorzien van de meest geavanceerde materialen die afkomstig zijn van Hutchinson, CCP Composites en de Polymeren-tak van Total. Deze manier van benaderen zorgt voor het beste resultaat, omdat er niets van de veiligheid en het comfort van de auto is opgeofferd terwijl de auto over een aantal bijzondere innovaties beschikt.

Composietmaterialen

De 208 HYbrid FE is voorzien van materialen die zijn ontwikkeld door de polymeren-tak van de sector Raffinage-Chemie van Total en de twee dochterbedrijven CCP Composites en Hutchinson.

De 208 HYbrid FE is gebaseerd op een uit de normale serieproductie afkomstige 208 en behoudt dus de bestaande metalen structuur. De carrosseriepanelen en de bodem zijn vervangen door onderdelen van composietmateriaal, wat het gewicht van de carrosserie terugbrengt van 295 tot 227 kg. Het uit één stuk uitgevoerde buitenste plaatwerk (met een gewicht van slechts 20 kg), de vlakke bodem (8 kg), de portierpanelen (2 x 3 kg) en de voorbumper zijn van carbonvezel. De motorkap (5 kg) en de voorschermen (2 x 1 kg) zijn van een composietmateriaal dat bestaat uit VER en carbon en de onderdelen twee keer zo licht maar minstens zo sterk maakt. De basis van dit materiaal is een nieuw type kunsthars dat in ruwe vorm kan worden gebruikt maar ook spuitbaar is of door en door kan worden gekleurd.

Daarnaast is voor de ruiten, met uitzondering van de portierruiten, gebruikgemaakt van polycarbonaat wat een gewichtsreductie van 5 kg oplevert. De toepassing van dit materiaal bij de 208 HYbrid FE is innovatief, omdat het tot dusver alleen werd gebruikt voor koplampglazen. Daardoor wordt 50% meer gewicht bespaard dan bij het gebruik van normaal glas.

Een nieuwe wielophanging

De 208 HYbrid FE is voorzien van een nieuwe wielophanging met een in dwarsrichting gemonteerde bladveer van “glasvezelhars”. Deze vervangt verschillende onderdelen: de schroefveren, de onderste draagarmen en de stabilisatorstang. De souplesse van de bladveer vóór varieert over de lengte. De toepassing van de door Hutchinson ontwikkelde en geproduceerde bladveren scheelt een gewicht van 20 kg.

Door wielen in de maat 145/65 R19 toe te passen wordt de rolweerstand met 20% verminderd. Deze wielen maken ook het sturen lichter, zodat de stuurbekrachtiging overbodig wordt: dat betekent ruimtewinst onder de motorkap, een lager brandstofverbruik en een lager gewicht. De wielen draaien op lagers met een lage wrijvingscoëfficiënt die worden gesmeerd door een speciaal smeermiddel van Total.

Achter de velgen gaan fors gedimensioneerde remschijven schuil, met een diameter van 380 mm en een dikte van 9,6 mm. De remklauwen zijn voorzien van twee zuigers, met een diameter van 44,5 mm vóór en 31,8 mm achter. Bij het remmen maken de op het rempedaal uitgeoefende kracht en de werking van de elektromotor de toepassing van rembekrachtiging overbodig.

Voldoende ruimte voor 5 personen

De binnenruimte van de 208 HYbrid FE moest gelijk blijven aan die van het productiemodel. Het resultaat bewijst het: een zuinige auto met voldoende ruimte voor 5 inzittenden én hun bagage. Alleen de airconditioning is opgeofferd, omdat het gebruik hiervan het brandstofverbruik te veel beïnvloedt.

De composiet portierpanelen zijn ontwikkeld door de polymeren-tak van Total op basis van een formule met door natuurlijke vezels versterkt polypropyleen. De mechanische eigenschappen, de stijfheid en de schokbestendigheid van het materiaal worden gecombineerd met een 15% lager gewicht en een beperkte ecologische “footprint” van de onderdelen.

De middenconsole en de sierdelen van de ventilatieroosters zijn van VER kunsthars (van CCP Composites) dat in de ruwe vorm is toegepast voor een ongekend visueel effect. De honingachtige kleur die enigszins naar amber neigt, maakt in combinatie met de transparantie de natuurlijke vezels zichtbaar. Ook de benzinemotor en de versnellingsbak hebben een lager gewicht.

Een efficiënte en krachtige aandrijflijn

De 208 HYbrid FE wordt aangedreven door een hybride aandrijflijn die een benzinemotor combineert met elektrische aandrijving. Hierbij is een evolutie van de nieuwste generatie driecilindermotoren gekoppeld aan een accu en een elektromotor die ontwikkeld zijn in het kader van het Endurance-programma van Peugeot Sport. De complete aandrijflijn wordt aangestuurd door een aangepast motormanagementsysteem en een specifieke supervisor.
Het totale rendement van de aandrijflijn is met 10% verbeterd. Julien Lidsky, Peugeot Sport, manager Aandrijflijn 208 HYbrid FE:

De uitdaging van dit project was het vergroten van het mechanische rendement (draaiend gedeelte, cilinderkop) in combinatie met het optimaliseren van de energiestromen tussen de verbrandingsmotor en de elektrische aandrijving. Alle door ons gebruikte oplossingen zijn toepasbaar in de serieproductie.

Efficiënte 1.2 VTi-FE benzinemotor

Deze driecilindermotor is op verschillende punten gewijzigd: een geoptimaliseerde motorcyclus, minder wrijvingsverliezen, een hoger thermisch rendement, enz. Stuk voor stuk voordelen die voor een 10% lager brandstofverbruik zorgen, terwijl het vermogen van 68 pk (50 kW) onveranderd is gebleven.

Er wordt gebruikgemaakt van de Miller-cyclus en de compressieverhouding is van 11:1 verhoogd tot 16:1 om het thermodynamische rendement te vergroten. Dit zou normaal gesproken kunnen leiden tot zelfontbranding van het mengsel (pingelen) waardoor motorschade zou kunnen ontstaan. Om dit te voorkomen zijn verschillende maatregelen getroffen.

Zo wordt de hoeveelheid onverbrande deeltjes in de verbrandingskamer verminderd door de toepassing van kleppen met een grotere diameter, gewijzigde uitlaatkanalen, een herzien spruitstuk en een aangepaste kleplichthoogteregeling. Daarnaast wordt de warmtewisseling in het motorblok verbeterd door tussen de cilinders aangebrachte koelvloeistofkanalen. De koelvloeistof stroomt nu door de gehele cilinderkop om de calorieën rondom elke warmtebron in zich op te nemen: de verbrandingskamers, tussen de verstuivers en de bougies.

De motor is voorzien van directe injectie die dankzij een nauwkeurige timing met het sluiten van de cilinder optimaal gebruikmaakt van elke molecuul van de brandstof. De variabele timing van de inlaat- en uitlaatkleppen zorgt voor een optimaal rendement over een breed toerengebied, zowel bij vollast als bij deellast.

Deze wijzigingen zijn echter niet allemaal bevorderlijk voor het vermogen bij hoge toerentallen. Daarom is de cilinderinhoud vergroot tot 1233 cm3 door de boring en slag te vergroten (75 mm x 93 mm), zodat de motor nog steeds 68 pk (50 kW) levert. Een gunstige bijkomstigheid hiervan is dat het maximale koppel met 25% toeneemt.

Alle onderdelen van het draaiende gedeelte zijn specifiek voor de 208 HYbrid FE. De krukas is van genitreerd staal, de drijfstangen van titanium en de uit één stuk gegoten zuigers zijn van een aluminium-koperlegering. De zuigers zijn dus ondanks de grotere cilinderinhoud lichter geworden, terwijl het gewicht van de drijfstangen en de zuigerpennen zelfs is gehalveerd.

Het terugdringen van de wrijvingsverliezen is een belangrijke uitdaging, omdat deze ongeveer een vijfde vertegenwoordigen van het vermogen dat een motor verbruikt. Bij de 208 HYbrid FE zijn de wrijvingsverliezen met ongeveer 40% verminderd, wat vooral is bereikt door aanpassingen aan de krukas, de zuigers en zuigerpennen, de zuigerveren en de tuimelaars. Deze onderdelen zijn voorzien van een Diamond Like Carbon antifrictielaag en een verbeterde geometrie.

Het gewicht van de uit één stuk gegoten cilinderkop is gehalveerd dankzij het ontwerp dat een geringe dikte mogelijk maakt en de eigenschappen van het aluminium waarvan de cilinderkop is vervaardigd. Het koelcircuit en het luchtinlaatsysteem zijn opgebouwd uit met behulp van rapid prototyping vervaardigde onderdelen van met glasvezels of carbonvezels versterkte kunststoffen. Daartoe smelten de laserstralen van een 3D-printer de onderdelen laagsgewijs samen vanuit aluminiumpoeder. Op die wijze kunnen bij het bouwen van een prototype tegen een lagere kostprijs werkende onderdelen worden verkregen.

De op dezelfde wijze gefabriceerde zuigerbodemsproeiers zorgen niet alleen voor de koeling van de zuigers bij zware belasting van de motor, maar ook voor het verwarmen van de olie om de motor na het starten sneller op bedrijfstemperatuur te laten komen.

Deze positieve cyclus is in alle opzichten van gunstige invloed op dit hightech studiemodel. Zo kan een kleinere radiateur worden gemonteerd, wat gunstig is voor de luchtweerstand. De dynamo, de startmotor en het tandwiel van de achteruitversnelling zijn weggelaten voor een lager gewicht, minder mechanische verliezen en ruimtewinst.

Elektronisch gestuurde versnellingsbak

De basis van de in de productieversie geleverde elektronisch gestuurde versnellingsbak is behouden vanwege zijn hoge rendement en de geïntegreerde regelorganen. De uit één stuk gegoten carters herbergen een tandwieloverbrenging die de elektromotor verbindt met het kroonwiel van het differentieel. Om de wrijvingsverliezen te verminderen zijn de tanden van de tandwielen voorzien van een coating van wolfraamcarbide en chroom.

De smering is aangepast om de benodigde hoeveelheid smeermiddel te verminderen en het spatten van tandwielen (wat energie kost) te voorkomen. Het smeermiddel wordt nu door het kroonwiel van het differentieel naar het hoogste punt geleid, waarna de zwaartekracht ervoor zorgt dat het complete mechanisme wordt gesmeerd. De prototype-versnellingsbakolie is door Total Lubrifiants ontwikkeld op basis van bio-oliën, met een viscositeit van 75W en een zeer hoge viscositeitsindex (van meer dan 250). Deze olie zorgt voor een 3% lager brandstofverbruik en is een voorproefje van de smeermiddelen van de toekomst.

Er wordt een rechtstreeks uit de autosport afkomstig vloeibaar vet met een lage soortelijke massa toegepast, zodat er minder van nodig is. Dankzij de verminderde wrijving wordt dit vet minder warm, zodat het langer meegaat. Bovendien wordt voor de naaflagers een speciaal vloeibaar vet gebruikt dat zich goed hecht maar de wrijvingsverliezen vermindert.

Brandstof en smeermiddelen

De lage CO2-uitstoot van de 208 HYbrid FE is mede te danken aan het gebruik van “speciale” Euro95-benzine. Alleen de door Total Additifs et Carburants Spéciaux ontwikkelde krachtige additieven van de Excellium-benzine weten de CO2-uitstoot al met een gram per kilometer te verminderen. Philippe Montantême, Directeur Marketing Research van de tak Marketing & Services van Total:

Voor de 208 HYbrid FE hebben de laboratoria van Total een groot aantal innovaties ontwikkeld. De laatste tijd zijn de onderzoekers van de groep bezig met de ontwikkeling van biobrandstoffen, brandstofbesparende (Fuel-Eco) smeermiddelen en speciale additieven die het brandstofverbruik helpen te verminderen. In Frankrijk werken bijna 250 onderzoekers aan de ontwikkeling van de producten van morgen.

Total Lubrifiants heeft op basis van zeer vloeibare basisoliën en wrijvingsverminderende additieven op molybdeenbasis een speciale motorolie met een extreem lage viscositeit ontwikkeld. Deze olie met een viscositeitsgraad van 0W12 komt zeer snel op bedrijfstemperatuur zodat hij al heel snel zijn optimale eigenschappen heeft. Zowel bij warme als bij koude motor beperkt deze olie de wrijving tot een minimum. Daardoor gaat het brandstofverbruik nog verder omlaag, wat ook weer enkele grammen CO2 scheelt.

Een uit de endurance-racerij afkomstig hybridesysteem

Peugeot Sport laat het project profiteren van haar in de endurance-racerij opgebouwde ervaring. De elektromotor en de accu zijn namelijk in eerste instantie ontwikkeld voor de 908 HYbrid4. Pierre Lebrene, Peugeot Sport, manager Hybridesysteem 208 HYbrid FE:

Het voor de 908 HYbrid4 ontwikkelde hybridesysteem is het neusje van de zalm op dit gebied. Ons werk was er vooral op gericht het systeem te integreren in de aandrijflijn van de 208, zodat er bij het remmen zoveel mogelijk energie wordt geregenereerd en bij acceleraties het potentieel van het systeem volledig wordt benut.

Een specifieke technologie

De motor/generator is krachtig en licht: bij een gewicht van slechts 7 kg levert hij een vermogen van 30 kW als motor en 100 kW als rem. In beide functies levert hij een koppel van maximaal 30 Nm. Het toerental is evenredig met de rijsnelheid en bedraagt maximaal 40.000 t/min.

Deze motor/generator wordt gebruikt voor achteruitrijden (door de draairichting om te keren) en als startmotor. Tevens biedt hij de mogelijkheid om te rijden in de ZEV-stand (volledig elektrisch rijden).

De lithium-ion-accu heeft een capaciteit van 2 MJ of 0,56 kWh en bestaat uit 90 cellen van 3,5 V per stuk. Deze cellen zijn onderverdeeld in groepen, zodat in het geval van een storing het probleem snel gelokaliseerd kan worden en de auto kan blijven rijden. Voor een optimale werking van deze strategische component heeft Total een speciale olie ontwikkeld die door de speciale radiateur wordt gekoeld.

De accu heeft een gewicht van 25 kg en is samen met de benzinetank van 20 liter op een recht onder de achterbank bevestigd subframe gemonteerd. Hierbij komen de ervaringen in de autosport tot hun recht, die zorgen voor een optimale gewichtsverdeling.

De omvormer en de elektronische eenheid zijn onder de motorkap gemonteerd, op de plaats die is vrijgekomen door het weglaten van de rembekrachtiger. De hybridetechnologie laat het interieur van de auto dus ongemoeid, zodat de binnenruimte even groot blijft.

Werkingsprincipe

Als de auto vaart mindert, zowel bij gas loslaten als bij remmen, wordt de auto zoveel mogelijk afgeremd door de elektromotor. Het hydraulische circuit komt pas in actie wanneer de auto bijna tot stilstand is gekomen.

Gedurende deze fase werkt de elektromotor als een dynamo om de energie terug te winnen en de accu te laden. Bij een homologatiecyclus wordt 25% van de energie teruggewonnen.
Bij het accelereren wordt deze energie hergebruikt om de benzinemotor te assisteren op basis van verschillende parameters: gaspedaal ingetrapt, versnelling ingeschakeld.

208 HYbrid FE, Fun&Efficient en Fuel Economy

De teams van Peugeot en Total, die maanden hebben gewerkt aan de realisatie van dit studiemodel, kunnen trots zijn. De officiële tests van de UTAC hebben de voordelen voor wat betreft de CO2-uitstoot aangetoond. De CO2-uitstoot bedraagt slechts 49 g/km. Een winst van maar liefst 50 g/km, die op verschillende manieren is bereikt:

– gewichtsreductie, aerodynamica en banden: 40% (20 g),
– hybridetechnologie: 40% (20 g),
– motor en versnellingsbak: 20% (10 g).

Met betrekking tot de prestaties, met een acceleratie van 0-100 km/h die in plaats van 14 seconden slechts 8 seconden kost, hebben deze maatregelen het volgende effect:

– gewichtsreductie, aerodynamica en banden: 4 seconden,
– hybridetechnologie: 2 seconden.

De 208 HYbrid FE heeft meer te bieden dan alleen gunstige cijfers. De acceleratie doet niet onder voor die van een GTI bij een gecombineerd verbruik van slechts 2,1 l/100 km. Zonder dat aan comfort en gebruiksgemak wordt ingeboet geeft hij de bestuurder bij het rijden enorm veel feedback doordat de bekrachtigingen zijn weggelaten. Christophe Mary, Peugeot Sport, technisch manager van het project 208 HYbrid FE:

Toen we van start gingen met het project leek onze doelstelling erg ambitieus, de lat lag erg hoog. Maar we zijn erin geslaagd! De twee partners, Total en Peugeot, hebben hun doelstelling bereikt door hun technologische vaardigheden te bundelen. Ook Peugeot Sport heeft zijn knowhow voor dit project aangewend en nieuwe ideeën voor de ontwikkeling ingebracht. Zo bouwen de serieproductie en de autosport samen aan de toekomst.

De 208 HYbrid FE bewijst dat het emotionele aspect altijd deel blijft uitmaken van de auto’s van Peugeot, zelfs in het kader van de alsmaar strengere eisen met betrekking tot het brandstofverbruik en het milieu.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.