Tesla Model 3
Tesla geeft het nu ook toe. Het merk wil zoveel mogelijk zelf het productieproces van de accupakketten controleren en dat blijkt lastiger dan gedacht.

Er is door Tesla een toelichting gegeven op de lage productieaantallen van de Model 3. De hoofdschuldige lijkt inderdaad het accupakket te zijn. Tesla wil zelf het productieproces controleren in plaats van het uit handen te geven aan toeleveranciers. Tegelijkertijd is voor de nieuwe Tesla ook het accupakket opnieuw ontworpen. De indeling is anders dan bij eerdere Tesla’s het geval is.

In plaats van een indeling op 18.650-celformaat, is er nu gekozen voor cilindrische cellen op 2.170-formaat. Als gebruikelijk bestaat het accupakket uit meerdere modules. Bij de Model S en Model X zijn dat er in totaal 16, bij de Model 3 zijn het er vier. Daar wringt de schoen. Om hoge productieaantallen te kunnen draaien moet de fabricage van de Model 3 verregaand worden geautomatiseerd. Door de complexiteit van het productieproces van de accupakketten is er vertraging ontstaan. De robots die worden gebruikt voor de accu’s zijn opnieuw geprogrammeerd, in een maand is er voor 20 tot 30 manjaren aan software geschreven. Dat klinkt als crisis bij Tesla.

Musk legde verder uit dat juist doordat de productie van de nieuwe Tesla verregaand is geautomatiseerd, er minder ruimte is voor fouten. Alles moet in één keer goed gaan, het is onmogelijk om ergens op de lopende pand nog kleine aanpassingen te doen.

De verwachting luidt nu dat ergens in het eerste kwartaal van 2018 een weekproductie van 5.000 Model 3’s wordt behaald, het is nog onduidelijk wanneer de eerder in het vooruitzicht gestelde 10.000 Model 3’s per week een feit is.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.